MANDAL: — Når det er viktigere med fargenyanser på bakgårdenes husvegger enn sikkerheten for dem som bor og ferdes i Mandal sentrum, virker det for meg som politikere og byråkrater ikke gjør jobben sin, uttaler Stein Inge Dahn. Han er en av beboerne i sentrum.Dahn har bedt om en redegjørelse for hvordan løftene om vurdering av fartsgrensene er behandlet i sentrumsplanen. Han minner om at dialogen mellom kommunen, velforeninger og innbyggere om kommuneplanen munnet ut i et løfte om at fartsgrensene skulle behandles i sentrumsplanen fordi de av formelle grunner ikke kunne trekkes inn i overordnede mål i kommuneplanen.- Bystyret har lovet lavere fart i sentrum, men hittil har vi ikke sett at løftene er fulgt opp. Bygningsmiljøet i Mandal bærer preg av at det er blitt til før privatbilismens tidsalder og er laget for mennesker, ikke for biler. Skal det være attraktivt å bo i sentrum, må politikerne ta større hensyn til menneskene enn til bilene, uttaler Dahn.Oppfatningen til Dahn er at høyere hastigheter enn 30 km/t for biler i trange smågater ikke bare er hasardiøst overfor menneskene som ferdes der, men også en krenkelse av intensjonen om å opprettholde en beboelse i det verneverdige bygningsmiljøet. Han håper målet med bevaringen for politikerne er at menneskene skal trives, ikke at bilene skal komme raskest mulig frem.