OSLO: NSB-direktør for Drift og teknikk Tom Ingulstad bekrefter overfor Aftenposten at selskapet før togavsporingen forrige lørdag ble advart om at vedlikeholdsprogrammet for togene hadde et hull. Hullet var nettopp at en del av akslingen ikke ble sjekket.— Når vi ser at disse akslingene brekker, slik de gjør nå, er det lett å se at vi burde tatt toget inn til ny kontroll da vi fikk disse opplysningene, sier direktør Ingulstad.Det var akselbrudd som var årsaken til at et Signatur-tog sporet av på Nelaug stasjon i Aust-Agder. Akslingen brakk helt inntil hjulet. Alle Signatur-togene har stått etter denne ulykken mens NSB har undersøkt akslingene grundig. Det er da blitt oppdaget sprekker på ytterligere to akslinger på to togsett.Togsettet som sporet av, hadde vært inne til kontroll, men denne delen av akslingen ble ikke kontrollert. Årsaken til at leverandøren ADtranz i sitt kontrollprogram utelot dette området på akslingen, var at det ikke ble ansett som et svakt punkt.Men NSB Gardermobanen hadde allerede avdekket denne svikten i kontrollsystemene, som kunne være alvorlig. Selskapet mente denne delen av akslingen burde kontrolleres. NTB