— Da kan vi konkludere med at et enstemmig årsmøte krever et nordlig traséalternativ med en fire kilometer lang tunnel under Vedderheia. Dette alternativet er det som vil komme minst i konflikt med boligområder, sa nestleder Finn Arvid Egenes i Lunde velforening.

Årsmøtet i Lunde velforening mente det ville være en katastrofe for bygda dersom traséalternativer lengre sør skulle bli valgt. Det ble vist til at en firefelts motorvei både legger beslag på store arealer og genererer mye støy, støv og utslipp av miljøgifter.

Den varslede debatten av trasévalg for ny firefelts motorvei gjennom Søgne fikk medlemmene av velforeningen til å fylle årsmøtelokalet på Lunde skole til randen.— Så mange har det ikke vært på velforeningsmøtene siden kompemiddagene i eldre tider. Det er tydelig at det er viktig for kommunens innbyggere hvor motorveien til slutt havner, sa leder Randi Føreland Hansen.

Bordet fanger

Tidligere på dagen hadde formannskapet i Søgne med fem mot to stemmer støttet rådmannens forslag om å gå inn for at en ny E 39 legges i bro over Trysfjorden. Det forslaget kommer i konflikt med et fjerde trasé som tidligere er foreslått enda lengre nord. Statens vegvesen har imidlertid ikke ønsket å utrede dette alternativet videre blant annet på grunn av at det ville fått flere lange tunneler og vanskelig kryssløsning ved Volleberg. Flere som tok ordet mente det nå ser ut som om broalternativet over Trysfjorden er det mest aktuelle.

Jan Rune Bugge mente formannskapets klare flertallsvedtak om å gå for bro over Trysfjorden, gjør at løpet er kjørt med hensyn til å få valgt det aller nordligste alternativet med flere lange tunneler. Han mente velforeningen nå bør sette inn kreftene for å oppnå det nest beste og mest realistiske alternativet.

Vil ikke gi opp

Signe Kristiansen sa at velforeningen ikke må la seg kneble av verken kommuneadministrasjon eller politikere.

— Jeg mener rådmannen viser liten respekt for den demokratiske prosessen ved å ta standpunkt så tidlig i høringsprosessen, sa hun.

— Jeg tror de fleste her egenlig ønsker den aller nordligste traseen, som ville spart de verdifulle våtmarksområdene, sa Per Pedersen.

Ikke folkemøte

På årsmøtet ble det også diskutert om velforeningen skulle arrangere folkemøte, der også politikere og representanter fra Statens vegvesen skulle inviteres. Forsamlingen konkluderte imidlertid at det er knapt med tid, og at alle allerede er blitt godt opplyst om fordelene og ulempene med de forskjellige alternativene.

Planleggingsleder Jon Terje Ekeland i Statens vegvesen sier at berørte parter har frist fram til 15. april til å uttale seg om forslagene til korridorer for ny europavei gjennom Søgne og Mandal. Endelige vedtak av planprogrammet kan da komme i juni i kommunestyrene i de to kommunene.