Slik blir bussens kjøremønster for Blørstad-busstoppet. Foto: Nygaard, Kjetil
Klokken 04.47 natt til torsdag åpnet Vågsbygdportens østgående løp. Foto: Baard Larsen
Utviklingssjef Thomas Ruud Jensen i Agder kollektivtrafikk er sikker på at det beste for bussen er å kjøre gjennom Vågsbygdporten også inn mot sentrum. Foto: Tormod Flem Vegge

Natt til torsdag åpnet det østgående løpet i Vågsbygdporten. Alle tre metro-bussrutene går nå gjennom den nye tunnelen.

Se grafikk i bildegalleriet øverst i saken!

– Dette vil gi et bedre busstilbud for de aller fleste på østsiden av sentrum. Tiden bussen bruker fra Vågsbygd til Kristiansand går vesentlig ned, sier utviklingssjef Thomas Ruud Jensen i Agder Kollektivtrafikk til Fædrelandsvennen.

AKT har foreløpig ikke oversikt over hvor mye tid metroen sparer, men Ruud Jensen forklarer at sanntidssystemet vil gi dem eksakte tall.

Taperne

Men omleggingen betyr også at passasjerer som går på bussen ved Blørstad, i Hannevika og Kolsdalen får færre avganger per time.

– Frekvensen i forhold til før tunnelåpningen blir vesentlig mindre. Men det vil fortsatt bli 4-5 avganger i timen som betjener disse tre busstoppene. Det er en veldig akseptabel frekvens, forklarer Ruud Jensen.Han forteller at det betyr mye for metro-rutene å kunne følge etter privatbiler gjennom tunnelløpet.

– Det viktigste for AKT er å minske bussens tidstap målt mot privatbil. Når bilene kan kjøre gjennom tunnelen må bussen også det. Ellers ville kollektivtrafikken tapt mye tid, sier han.

Mer presis

Utviklingssjefen er sikker på at tunnelen fører til et bedre busstilbud for de aller, aller fleste busspassasjerene vest for Kristiansand.

– Vi får bedre regularitet og mer forutsigbarhet. Tunnelen vil gi mer presise busser siden de går i pendel, sier utviklingssjefen.

Midlertidig

Omleggingen er i første omgang midlertidig. Mellom påska og sommerferien skal det åpnes en avkjøring fra tunnelen og ut i Hannevika.

– Når denne åpner skal metro-bussene kjøre ut og ta med seg busstoppene både i Hannevika og Kolsdalen. Det er kun Blørstad-stoppet som på permanent basis mister noen avganger, sier han.Ruud Jensen mener Hannevika vil bli et viktig knutepunkt, og gleder seg til hele prosjektet med ny Vågsbygdvei står ferdig.

– Dette blir helt klart en kvalitetsforbedring for kollektivtrafikken. Metroen vil bruke mindre tid inn til sentrum og bli mer presis, sier utviklingssjefen.

Dro inn ekstra bompenger

Det østgående tunnelløpet ble åpnet nøyaktig klokka 04.47 torsdag morgen. Det har ifølge kommunikasjonsrådgiver Jo Vegard Aardal gått stort sett greit.

Klokken 04.47 natt til torsdag åpnet Vågsbygdportens østgående løp. Foto: Baard Larsen

– Selve åpningen gikk fint og trafikken fløt bra. Men vi har fått tilbakemelding fra en del folk på Fiskåtangen. Litt problemer med skilting har sendt mange inn i tunnelens østgående løp. Da har de måttet helt tilbake til Samsen for å snu. Men da har vi jo dratt inn noen ekstra bompenger, så det er jo flott, ler Aardal.Han legger til at det vil bli satt opp ekstra skilt for å unngå at flere kjører feil når de skal til Fiskåtangen.

– Det er også et strekk som er delvis sperret av og kan virke misvisende. Det skal sperres helt av, og dermed har det oppstått litt forvirring. Ellers snakket jeg med entreprenøren nå i kveld, og de er godt fornøyde, sier kommunikasjonsrådgiveren.