vågsbygdveien3.jpg Foto: Kjetil Reite
vågsbygdveien2.jpg Foto: Kjetil Reite

— Vi har dette som programsak og da slipper vi den ikke uten videre, sier ordfører Arvid Grundekjøn (H).

I valgkampen sa både Høyre og Frp at avgiften måtte bort og erstattes av positive tiltak. Grundekjøn vil ikke gi opp tiltak som ulike former for kameratkjøring, sanntidssystemet og park and ride, selv om Kristiansand kommune konkluderer med at det ikke vil ha nok effekt (se egen sak).

— Jeg mener fortsatt at vi må se hva vi kan få til med gulrot, sier Grundekjøn.

Gjennomgang

Konklusjonen fra Kristiansand er at tiltak som kunne gitt effekt blir for dyre å gjennomføre.

— Positive tiltak som å forbedre busstilbudet koster mye penger, og midlene vi har til dette er allerede disponert, så det gjør ikke dette så enkelt, sier Øystein Holvik, miljøvernsjef i Kristiansand.

Gruppeleder i Ap, Mette Gundersen, sier at ingen bør være overrasket hvis Kristiansand ikke slipper unna avgiften.

— Vi gjorde denne øvelsen før vi gikk inn for rushtidsavgiften, men kom heller ikke opp med noen forslag som ville gi bedre effekt, så dette var som forventet. Dette burde Høyre skjønt for lenge siden og ikke gått så knallhardt ut i valgkampen og sagt at de ville fjerne avgiften.

Høyere satser

Kommunens gjennomgang viser at det bare er ett virkemiddel som vil ha samme effekt som å øke rushtidsavgiften. Det er å øke satsene flatt. Med andre ord økning for samtlige bilister.

Konklusjonen fra kommunen får nå enkelte motstandere til å si at avgiften trolig blir stående.

— Jeg skulle ønske at vi klarte å fjerne avgiften, men jeg er skeptisk til om vi klarer å finne alternativer, sier Grete Kvellands Skaara, leder i byutviklingsstyret og gruppeleder for KrF.

Ikke enig

Det er ikke gruppeleder i Frp, Tor Utsogn, enig i. Han er villig til å ta i bruk virkemidler som kommunens administrasjon sier at neppe vil ha stor nok effekt.

— Det er en rekke tiltak som her bare blir avslått som vedtatte sannheter. Det regner jeg med vil skape debatt, sier Utsogn.

— Men har du fortsatt tro på at det er mulig å unngå vekst uten å beholde rushtidsavgiften?

— Ja, det har jeg tro på. Andre byer har også søkt om belønningsmidler og har fått det uten å innføre rushtidsavgift. Da må vi også kunne klare det i Kristiansand, sier Utsogn.

Nytt regime

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sa tirsdag til Fædrelandsvennen at regjeringen ikke vil være opptatt av virkemidler, så lenge de når målet om ingen vekst i biltrafikken.

Dagens rushtidsavgift kom etter at Kristiansand inngikk en avtale med staten om belønningsmidler. Denne kan bli erstattet av en bymiljøavtale, og det er i denne sammenheng at de vil ha bort rushtidsavgiften.

KrF og Høyre mener blant annet at man må se på hvordan trafikktallene blir regnet ut.

— Vi må se på om trafikktallene også omfatter ferjetrafikk, befolkningsvekst og gjennomgangstrafikk, sier Stian Storbukås (Frp).

Dette er alternativene

Kristiansand kommune har gått gjennom alternativer til rushtidsavgiften uten å finne noe de tror virker.

• Kommunen kan bli mer restriktive når det gjelder parkering, men dette kan svekke Kvadraturen ytterligere. I Sørlandsparken er en slik avgift lite aktuell.

• Busstilbudet må bli betydelig bedre for at det skal ha noen effekt. Det har ikke kommunen penger til.

• Det er mulig å få flere til å sykle, men effekten er størst i sommerhalvåret. Det er også usikkert om satsingen har effekt uten at det samtidig blir innført tiltak mot privatbil.

• Kommunen kan prioritere buss og biler med flere passasjerer på noen veier. Dette er likevel et kontroversielt virkemiddel.

• Det kan innføres kompiskjøring, men kommunen tror ikke det vil ha så stor effekt.