Ifølge nettsidene til Grønn bil og Norsk Elbilforening er det stadig flere vest-egder som har gått til innkjøp av elektriske biler. Og flere kommer det til å bli, ut ifra de salgstallene som flere bilforhandlere i distriktet kan oppgi.

Utbygningshastigheten på hurtigladestasjoner i Vest-Agder, der vil si ladestasjoner som gir minst 22 kW ladeeffekt, står derimot ikke i stil til salgsutviklingen. Noe som kan gi problemer for pendlerne.

Søker ikke

Transnova har i disse dager lyst ut en melding om at det kan fås støtte til å bygge ladere for elbil. Responsen har fra Agders side ikke vært så veldig god tidligere.

— Det er ikke kommet søknader fra Agder denne gang. De ladepunktene som er finnes ligger stort sett langs kysten, sier senioringeniør Asbjørn Johnsen i Transnova.

— Årsaken er nok at vi har fokusert tidligere på hovedveiene og tilgjengelighet her. Samt byene. Manglende tilgang på hurtiglading kan ha negativ effekt på salget av elbiler på kort sikt, tilføyer han.

Mange velger elbiler for tiden, men salget står ikke i stil til utbyggingshastigheten på ladestasjonene. Her en BMW i3. Foto: Torstein Øen

Vil ha flereKommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk Elbilforening sier vi ligger på etterskudd med tanke på ladestasjoner for elbiler i Kristiansandsregionen.

— Utbyggingen står ikke i stil til økningen i antall elbiler. Det er helt klart at også kommuner og fylkeskommunen må komme på banen, og tilby midler, så det kan bli enda flere hurtigladere tilgjengelig, mener han.

På lang sikt er foreningens mål at alle bruker elbil. Dette vil i så fall gi en stor helsegevinst med tanke på utslipp. Og støyen blir mye mindre.

— En hurtigere utbygging er en vinn-vinn-situasjon for alle. Og mye mer økonomisk for brukerne, påpeker Haugneland.

Mange fordeler

Per i dag er det store fordeler med tanke på elbil kontra biler som går på brennstoff.

Du har gratis parkering på kommunale p-plasser, samtidig som du passerer alle bomstasjoner gratis.

I tillegg har du årsavgift på kun 415 kroner i året. Du kan også kjøre i kollektivfeltet.

Bruker du elbil i jobbsammenheng, kan du få opp til 80 øre ekstra som tillegg på kilometergodtgjørelsen.

Beregnet strømkostnad er rundt 20 øre per kilometer.

Vi skal heller ikke glemme at en elektrisk motor har langt færre bevegelige deler som kan slites ned, og dermed blir det et mye billigere vedlikehold av bilen.

Kraftig oppgang

Nye elbiler lanseres fortløpende, og i løpet av sommeren ventes det at blant andre nye BMW i3 og VW e-Golf kommer ut til kunder som har bestilt.

— Per mandag har vi solgt 20 i3-er, og har 30 kunder som venter på sin bil, forteller Thomas Engen ved Bavaria Kristiansand.

Etter hva Fædrelandsvennen kjenner til vil Gumpens Auto levere flere titalls e-Golfer i løpet av inneværende år.

Dårlig i vest

Oversikten til elbil.no viser at det kun er ett hurtigladepunkt i henholdsvis Flekkefjord, Mandal og Lyngdal.

I sistnevnte by er det også åtte ladestasjoner kun for Tesla.

Kristiansand har tre ladestasjoner som er i aktivitet. Ytterligere én er under bygging.