NRK skriver at en 75 år gammel kvinne fra Sørlandet skal ha blitt bedt om oppgi personlig informasjon om kodebrikke, passord for BankID og personnummer over telefon da hun ønsket å betale en komfyr med faktura hos Power.

Dette reagerte kvinnens datter på, og klagde dermed butikken inn for Forbrukertilsynet.

Svikt i rutinene

Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, sier til NRK at han aldri har hørt om lignende tilfeller.

– Metoder som dette brukes av svindlere, sier han til kanalen.

Han får støtte av direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, som sier at det må ha skjedd en svikt i rutinene hos butikken.

Legger seg helt flate

Power bekrefter at det har vært en glipp i rutinene.

– Vi legger oss helt flate og beklager. Det har ikke skjedd tidligere, og det vil ikke skje igjen. Vi har tatt det opp på høyeste hold i kundeserviceavdelingen. Vi må bare ta selvkritikk på dette. Det var en feil og en rutinesvikt. Sånne ting skal ikke skje, sier Markedssjef i Power, Elizabeth Gill til NRK.