KRISTIANSAND: – Det er presentert en kjempespennende løsning fra Bjørgum & co i avisen, og den må være en føring videre i saken, mente Rune W. Rasmussen fra Frp.

Sju mot to stemmer

Deretter vedtok byutviklingsstyret, med sju mot to stemmer, å utrede det private pluss kommunens fire egne alternativer til parkeringsanlegg under Torvet.

Bare Sp og Miljøpartiet de Grønne stemte imot anlegget som skal berge Kvadraturen i konkurranse med kjøpesentrene utenfor sentrum.

– Som småbarnsmor og, dessverre, aktiv bilbruker, har jeg aldri opplevd problemer med å finne parkeringsplass, sa Julie Nilsen (Sp).

Teknisk direktør opplyste i dag at ekstraarbeidet medfører en liten forsinkelse. Planforslaget blir neppe ferdig på denne siden av ferien.

FORNØYD: Investor Jon Bjørgum er strålende fornøyd med at politikerne liker investorgruppens parkeringsforslag. FOTO: VEGARD DAMSGAARD Foto: Vegard Damsgaard

Det står dermed om fem alternativer:

Fædrelandsvennen har denne uka omtalt et privat forslag til enveiskjørt parkeringstunnel under Torvet, som handelsstanden stiller seg helhjertet bak. Anlegget er en enveiskjørt parkeringstunnel under Rådhusgata.

By— og samfunnsenheten i Kristiansand kommune har på sin side vurdert 18 alternativer, forkastet 14 og står igjen med fire: Innkjøring fra Kirkegata, Festningsgata, Tollbodgata og Dronningens gate – samtlige er både omstridte og kompliserte på sine vis.

Bak det private forslaget står de fire eiendomsbaronene i sentrum – Bjørgum, Kurt Mosvold, Ivar Mjåland og Steinar Bruskeland – som sammen eier og utvikler de mest sentrale kvartalene i Kvadraturen. Løsningen er utarbeidet med faglig bistand fra Rambøll, Skanska og Kruse Smith.

Begge deler

De vil ha innkjøring fra Vestre Strandgate og utkjøring i Festningsgata, på motsatt side av Torvet. De vil utnytte både Øvre og Nedre Torv, mens kommunen vil holde seg til Øvre.

Bystyret har vedtatt at de vil bygge parkeringsanlegg under Torvet. Kommunen har dårlig tid, parkeringsanlegget med 400–500 plasser må bygges parallelt med det nye rådhuskvartalet fra høsten.

De kommunalt eide selskapene Kristiansand Næringsselskap og Kristiansand Parkeringsselskap har sammen dannet Torvet Parkering AS, med sikte på å bygge anlegget.