KRISTIANSAND: — Det er høyfart over denne utredningen, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger, til NTB.

Men det er det ikke alle som er like enige i.

— Fremtidens kollektivtrafikk er hurtigtog. Det er en miljøvennlig og komfortabel reisemåte, og det eneste som kan utkonkurrere fly og bil. Det er helt riktig å utrede dette grundig, men meningen har jo vært at vi skulle ha et helt annet tempo i utredningen. Med en ny regjering på plass hadde vi hatt utbyggingsvedtaket allerede i 2011, sier stortingsrepresentant Peter Gitmark (H) til fvn.no.

Henter europeisk kompetanse

Selv om utredningsarbeidet settes i gang snarlig, er det ikke dermed sagt at det går mot lyntog i Norge. Blant alternativene som også skal utredes, er en videreføring av dagens jernbanepolitikk, altså en løsning som bygger på det eksisterende jernbanenettet.

Jernbaneverket skal skaffe internasjonal kompetanse til utredningen. I mandatet bes Jernbaneverket legge spesielt vekt på å hente inn erfaringer fra land som ligner Norge, både når det gjelder befolkningsmengde og topografi.

— Det SV mener er at vi er for lite offensive til å ta i bruk teknologien fra Europa. Dagens nyhet er en liten seier for SV, fastslår SVs Alf Holmelid, som er glad for at strekningen Stavanger-Kristiansand-Oslo er med i utredningsprosessen.

— Men det skulle bare mangle også, slår han fast.

- Går fryktelig smått

Gitmark og Holmelid er enige om at hurtigtog er fremtiden. Men Gitmark er altså ikke imponert over tempoet i arbeidet.

— Det er litt symptomatisk for denne regjerningens samferdselspolitikk. Det går fryktelig smått, sier Gitmark, som synes det er skuffende at det ikke går fortere når stort sett hele Stortinget er for høyhastighetstog.

— Det er jo bra at det går fremover, så får vi se om vi klarer å få opp tempoet. Det er primært Høyre som er pådriver for et annet tempo, sier han.

Holmelid er tilfreds med at Norge nå vil sikre seg det beste av den internasjonalt tilgjengelig kompetansen på høyhastighetstog.

— Vi skal ha en åpen prosess videre, og regner med at dette vil føre til en fortgang i planene, slår Holmelid fast.