VIL BIDRA TIL LIVSMESTRING: Helsesøster Anne-Randi Hanssen, rådgiver og faglærer Tor Idar Bjørneseth, helsesøster Kari Horrisland og rektor Knut Aasen ved Kvadraturen skolesenter har fokus på livsmestring gjennom et undervisningsopplegg for elvene. Foto: Tormod Flem Vegge

KRISTIANSAND: — Vi hadde vært vitne til at et ungt menneske tok livet sitt og var preget av sjokk og fortvilelse. Hvordan skulle vi håndtere situasjonen? Vi hadde behov for å gå videre som fagmiljø, ved kursing og mer informasjon om selvmord. I tillegg ønsket vi å ha fokus på elevene og hvordan vi kunne arbeide med selvmordsforebygging.

Det sier Tor Idar Bjørneseth, rådgiver og faglærer ved Kvadraturen skolesenter. Han snakket om hva som skjedde etter at et selvmord rammet skolen i 2008. En gutt avsluttet livet sitt. Det ble starten på utviklingen av undervisningsopplegget "Link til livet".

Livsnære temaer

Helsesøstrene Kari Horrisland og Anne-Randi Hanssen, i tillegg til flere lærere, ble involvert i det som skjedde i kjølvannet av selvmordet. Det samme ble RVTS Sør. Sammen meislet de ut en plan.

VIL BIDRA TIL LIVSMESTRING: Helsesøster Anne-Randi Hanssen, rådgiver og faglærer Tor Idar Bjørneseth, helsesøster Kari Horrisland og rektor Knut Aasen ved Kvadraturen skolesenter har fokus på livsmestring gjennom et undervisningsopplegg for elvene. Foto: Tormod Flem Vegge

— Vi ønsket å lage ett opplegg som foregikk over tid, der vi hadde ulike emner knyttet til elevsamlinger. Temaer som humor og glede, selvbilde, kommunikasjon, vennskap, konflikthåndtering, medfølelse og empati, mot, selvtillit, stresshåndtering og fremtidsdrømmer, forteller Horrisland.

Fokus på de små lyspunktene

Ved Kvadraturen skolesenter deltar nå enkeltgrupper med elever i undervisningsopplegget.

— På samlingene ber vi elevene fortelle om noe hyggelig som har hendt siden sist, ikke store ting som at de har fått ny pc eller at de skal på ferie til USA. Elevene skal trene seg opp til å legge merke til de små, positive tingene, sier Hanssen.

— Poenget er at elevene skal fortelle hvordan de har det, si hva som gleder dem. Det er en treningssak å sette ord på følelser, fortsetter hun.

Livsfremmende

Bjørneseth påpeker at elevene gjerne kan si at de har det pyton:

— Da kan jeg som lærer si at også jeg har slike dager. Vi kan akseptere at det er kjedelige dager, men da kan vi også lete etter positive ting. Det å fange opp lyspunkter, gjør noe med selvbildet. Å slenge dritt på Facebook, fungerer imidlertid stikk motsatt.

— Er et slikt samtaleopplegg er selvmordsforebyggende?

— Absolutt. All aktivitet som er livsfremmende, er i sin ytterste konsekvens selvmordsforebyggende, poengterer Bjørneseth.

— Det å trene på å kunne snakke om følelser og dele opplevelser med hverandre, er i seg selv helsefremmende, understreker Horrisland.

- Krevende å ta signaler

— Hvordan merker man at ungdom mister livsgnisten?

— Det kan være krevende å fange opp signalene, men man må tørre å være direkte og spørre personen om vedkommende har tanker om å ta livet sitt, sier Bjørneseth.

— Vi må legge merke til adferdsendringer, som at noen trekker seg bort og isolerer seg, påpeker Hanssen.

Et sted å få hjelp

Rektor Knut Aasen sier at skolen også skal være et sted for å hjelpe ungdom som har utfordringer i livet.

— Skolen må ikke påføre elevene ekstra belastinger som blir vanskelige å håndtere i ungdomstiden. Skolen skal bidra til å hjelpe elever med livsmestring. Derfor er det viktig å ta opp utfordrende temaer i trygge og gode omgivelser, slik at elevene blir bevisste på hvordan de skal forholde seg til både seg selv og til andre, sier han.

- Håper det sprer seg

Karen Ringereide ved RVTS Sør – ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging – har en visjon om at "Link til livet" skal spre seg til hele Sør-Norge.

— Nå er det seks-sju barneskoler, ungdomsskoler og videregående skoler som kjører undervisningsopplegget "Link til livet", i tillegg til Folkehøgskolen Sørlandet. Flere andre skoler planlegger å innføre opplegget, forteller Karen Ringereide. Hun var lærer ved Kvadraturen skolesenter i 2008, da skolen ble rammet av et selvmord, og var en pådriver for å utvikle undervisningen om livsmestring.

— Nylig fikk jeg en telefon fra en barneskolelærer. Han fortalte at ei jente hadde blitt mobbet og at hun fortalte hun var redd det skulle skje igjen. Da hadde to av de tøffe guttene sagt: Nå vet vi om det, så da skal vi passe på at det ikke skjer. Det er sånn dette opplegget skal fungere, sier Ringereide, som nå jobber som rådgiver ved RVTS Sør.

— Vi ønsker å spre denne undervisningen til hele Sør-Norge, påpeker rådgiveren og opplyser at læringsmateriellet ligger gratis på internett.

— Jeg har en visjon om at alle skoler i Norge skal gi skolebarn livskompetanse. Selvmord kan med det forebygges helt fra barna er små, sier rådgiveren.