KRISTIANSAND: — For mange vil sykkel være den enkleste og raskeste måten å komme seg til byen på, kommenterer Christen Egeland , rådgiver ved by- og samfunnsenheten i Kristiansand kommune, etter å ha sett kartet som viser hvor lang tid syklister i Kristiansand bruker for å komme seg til sentrum med en snittfart på 15 kilometer i timen.

Mellom 0 og 20 minutter

Beregninger viser at 35.794 innbyggere har mulighet til å sykle til sentrum på 20 minutter eller mindre:

7422 personer kan sykle til sentrum på mellom 0 og 5 minutter (grønn sone), 11952 personer kan sykle til sentrum på mellom 5 og 10 minutter (gul sone) og 16420 personer kan sykle til byen på mellom 10 og 20 minutter (rød sone).

Finn kart for din kommune:

Bestillingsverk

Kartet er utviklet av firmaet Asplan Viak, på bestilling fra Areal- og transportsamarbeidet i Kristiansandsregionen (ATP-utvalget).

— Kartet viser hvilke områder av sykkelveinettet som er dårligst utbygget, og kan brukes som et verktøy for å se hvilke sykkelstier som kan bygges ut for å få best mulig effekt. Fordelen med et slikt kart er at man slipper å synse, og at man ser hvordan situasjonen faktisk er, forteller Egeland.

— Det er viktig at skattepenger går til tiltak som gir mest mulig effekt. Det er befolkningsvekst i alle byer, og det er et mål at denne veksten ikke skal føre til økt biltrafikk. Målet i Nasjonal transportplan er at all transportvekst i byene skal skje via kollektivtrafikken, med sykkel eller med gange, fortsetter han.

- Bra tall

— Det at nesten 36.000 kan sykle til sentrum på under 20 minutter, er det et overraskende tall?

— Det er et ganske bra tall. En av grunnene er at Kristiansand egner seg godt for sykling. Rundt ni prosent av alle reiser foregår på sykkel, sier rådgiveren, som ønsker seg en utvidet versjon av kartet, for å se hvor langt syklistene kommer på en halvtime.

- DET BESTE FREMKOMSTMIDDELET: Helene Liepelt (21) mener det aller beste fremkomstmiddelet er sykkel. Til vanlig studerer hun ved Universitetet i Agder. Her er hun på vei over Lundsbroa i Kristiansand. Foto: Reidar Kollstad

— Stor jobb Hans Munksgaard , planlegger og analytiker i Asplan Viak, har utarbeidet sykkelkartet på oppdrag fra ATP-utvalget.

— Vi har tatt utgangspunkt i et punkt mellom Markens gate og Henrik Wergelands gate. Deretter har vi regnet ut hvor langt man kan sykle bort fra dette punktet innenfor gitte tidsintervaller, forklarer han.

Har tatt hensyn til terrenget

I beregningene er det blant annet tatt hensyn til om terrenget er bratt eller ikke. Det er blant annet mulig å finne ut hvor bratt en vei er, ved hjelp av høydeinformasjon knyttet til kartdata. Der det er bratt, tar det lenger tid å sykle, mens det motsatte er tilfelle hvis det sykles i nedoverbakke. Da går det fortere.

Hans Munksgaard, planlegger og analytiker i Asplan Viak. Foto: Birgitte Klækken

— Vi har funnet ut hvor lang tid det tar å forsere et veistykke. Tiden justeres med hensyn på hvor bratt det er, sier Munksgaard.- Rundt 30.000 veistumper er med i beregningene, så det har vært en ganske stor jobb å lage kartet, forteller han.

Gjennomsnittsfart

Gjennomsnittfarten til syklisten er satt til 15 kilometer i timen.

— Vi antar at gjennomsnittssyklisten sykler 15 kilometer i timen. Noen vil selvsagt sykle fortere, mens andre sykler seinere, opplyser analytikeren.

- Så et sykkelkart med en racersyklist som utgangspunkt ville sett vesentlig annerledes ut?

— Kartet ville sett litt annerledes ut, men selv om man skrur opp gjennomsnittsfarten med 50 prosent, blir ikke mengden innbyggere innen for de ulike tidssonene veldig mye større, sier Munksgaard.