ARENDAL-GJERSTAD: I fem år, fra 2005 til 2010, hadde Lemminkäinen Norge ansvaret for snøbrøytingen av E 18 mellom Arendal og Gjerstad. Det manglet ikke på snø. Å fjerne den ble langt dyrere enn selskapet hadde regnet med.

Agderposten siterer administrerende direktør i Lemminkäinen Norge, Finn Halvor Skaardal, på at selskapert fikk utgifter på 120 millioner kroner for brøyting, strøing og salting. Tilbudet til selskapet var på 80 millioner kroner. Tapet følgelig på 40 millioner kroner.

Ifølge Skaardal, har pengesluket én hovedforklaring: feil grunnlagstall. Vegvesenet endret premissene etter at anbudet kom inn, hevder direktøren. Da Lemminkäinen Norge startet opp, var ikke bBetingelsene lenger de samme som brøyte-forgjengeren Mesta hadde operert under. Og det ble ikke bedre av at snøen lavet ned, i uante mengder. I fem vintre på rad ble brøytejobben til Lemminkäinen-sjåførene uventet omfattende.

Opp for retten

I forrige uke kom saken opp i Aust-Agder tingrett. Det finskeide selskapet krever 15 millioner kroner i erstatning.

– Da vi overtok snøbrøytingen etter Mesta, ble premissene for hva som var god veistandard plutselig helt annerledes. Statens vegvesen overstyrer gjerne norsk standard – når det passer dem, hevdet Finn Halvor Skaardal i tingretten, gjengitt av Agderposten.

– Sjanseløse

Med andre ord: selskapet hadde ingen sjanse til å lykkes, mente direktøren.

Statens vegvesens representanter var under forhandlingen slett ikke enige i at grunnlagsmaterialet var så feilaktig som brøyteselskapet ville ha det til. De argumenterte også med at været var som...man kan forvente.

– At det i perioder kan snø ganske så tett i Aust-Agder, bør ikke komme som noen overraskelse på dem som ønsker å rydde veiene her for snø, mente seniorrådgiver Sigurd Wiberg i Statens vegvesen.

I tingretten omtaslte Lemminkäinen-direktør Skaardal samarbeidet med vegvesenet som «direkte dårlig». Vegvesenets seniorrådgiver Sigurd Wiberg mente «krevende» var en bedre beskrivelse.