OSLO: — Det er veldig gledelig at flere fagøkonomer og andre med relevant ekspertise kommer etter, og sier seg enig med det som har vært vår politikk siden før årtusenskiftet, sier Siv Jensen.

Det hun gleder seg over nå, er UiA-dosent Karl Robertsen og BI-professor Torgeir Reve, som i Fædrelandsvennen torsdag tok til orde for ulike modeller som innebærer at man kan bruke penger fra Oljefondet til å investere i E39 og annen infrastruktur i Norge. Reve ønsker seg en regelendring som gjør at Oljefondet kan investere i OPS-selskaper (Offentlig-Privat-samarbeid) som skal bygge norsk infrastruktur.

— Alle sier det vil skape inflasjon i Norge hvis vi bruker penger fra Oljefondet til å sette i gang store infrastrukturprosjekter som vei og jernbane. Det er riktig, men vi unngår i stor grad denne faren dersom vi klarer å sluse pengene som brukes til utbyggingen ut av Norge, sa Robertsen.

Hetset av kolleger

Formuleringen ligger nært opptil det som har vært Fremskrittspartiets finanspolitiske kongstanke siden Oljefondet ble skapt.

— Vi har måttet tåle mange år med hets for dette synspunktet. Politikerkolleger har kalt oss uansvarlige og idioter. På dette området har vi kjempet en ensom kamp, fram til vi nå endelig ser vi begynner å finne støtte i en rekke fagmiljøer, sier Siv Jensen til Fædrelandsvennen.

Jensen mener frykten for å ta i bruk dette virkemiddelet er det viktigste hinderet som gjør at Norge ikke har klart å bygge ut god nok infrastruktur innen spesielt samferdselsektoren.Robertsen foreslo imidlertid en ordning der norske entrepenører ikke kan delta på lik linje med utenlandske i anbudsrundene. Dét er Jensen helt avvisende til.

— Vi har internasjonalt konkurranseregelverk å forholde oss til, som gjør det grepet umulig. Det er heller ikke ønskelig med en slik avgrensing. Men dette vil neppe være et problem i praksis. I dag unnlater ofte utenlandske aktører å delta i norske anbud fordi prosjektene er små. Det vi kan gjøre, er å legge ut noen store kontrakter. I de tilfellene valget faller på utenlandske entrepenører som også tar med seg arbeidskraft, vil vi se denne effekten, altså at vi får på plass viktig infrastruktur uten at det påvirker inflasjonen.

Medisinsk utstyr

— Du snakker om innkjøp generelt, ikke bare om vei?

— Ja. Dette er en politikk som kan brukes på andre områder også. Vi har tatt det opp i forbindelse med innkjøp av dyrt medisinsk utstyr, som ikke lages i Norge.

Fremskrittspartiet har møtt lite støtte blant de andre politiske partiene for denne måten å tenke om finanspolitikk på. Rundt årtusenskiftet var det enkelte utspill fra Senterpartiet, og i diskusjonen om utbygging av lyntog var det røster i SV som tok til orde for å bruke oljefondet på å kjøpe hjelp i utlandet. I Fædrelandsvennen torsdag, var Aust-Agder Høyres Svein Harberg positiv til å bruke mer oljepenger på vei.

— På Stortinget har ikke våre kolleger på ikke-sosialistisk side støttet oss i konkrete avstemninger der dette kommer opp. Ikke så langt. Men vi føler vi oppnår større aksept for tankene våre på dette området, og vi kommer til å jobbe aktivt for dette med sikte på en ny regjering etter valget, sier Siv Jensen.