KRISTIANSAND: — Vi har sett at det har vært noen mindre skader på båten, inkludert denne radaren som ble ødelagt, forteller kommunikasjonsdirektør Eilif Fjon i Sjøfartsdirektoratet til fvn.no.

Inspektørene var om bord i Superspeed onsdag kveld. Etter at uvær og høye bølger i Skagerrak tvang ferja til åsnu på vei til Hirtshals. En enorm bølgeknakk hele radaren utenfor restauranten foran på Superspeed.

— Vi gir ingen pålegg fra vår side. Og det sier noe om alvorlighetsgraden i dette. Hvordan dette blir ordnet er opp til rederiet og Veritas, sier Fjon.

Kan seile som normalt

Det norske Veritas var også på inspeksjon onsdag.

— Radaren i baugen er en radar som brukes i spesielt dårlig vær med spesielt dårlig sikt for å forbedre radarbildene på broa. De egentlige radarene er oppe i masten på båten. Den mister altså på ingen måte navigasjonsmuligheter som følge av at denne radaren ødelegges, sa stasjonssjef Alf Haaland i Veritas etter kontrollen.

Han sier Superspeed må skaffe seg en ny baugradar, men at ferjen kan seile som normalt med den venter på denne.

Utsatt radar

Linjedirektør Odd Grønberg i Color Line tar også hele situasjonen med ro og sier slike radarer rett som det er ødelegges ved høy sjø.

— Da ”Prinsesse Ragnhild” gikk mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals, vet jeg denne vær-radaren i alle fall knakk tre-fire ganger, forteller Grønberg.

Color Line hadde ”Prinsessen” i trafikk på Vestlandet fra 2005 til 2007.

— Jeg har blitt fortalt at denne radaren står og må stå lenger ned på båten enn de andre radarene. Den må også ha en viss størrelse og overflate. Dermed blir den veldig utsatt, når store bølger slår inn, sier linjedirektøren.

Torsdag morgen gikk Superspeed som planlagt fra Kristiansand. Uten at den ødelagte radaren var fikset.

— Vi dekker funksjonene denne radaren har, med radarene på toppen av ferja, sier Grønberg.