– Vi avventer utfallet av veivesenet og politiets undersøkelser. Vi har som kjent ikke funnet noen feil ved bilen, og håper nå at alle fakta skal komme frem. Denne saken har vært en stor påkjenning for alle som jobber med Toyota i Norge, sier administrerende direktør Lars-Erik Årøy i Toyota Norge til Fædrelandsvennen.

– Prius-saken ble ekstra kjedelig, fordi vi allerede var i media på grunn a to tilbakekallinger av biler, TNS Gallup gjennomførte undersøkelsen uken etter at 50-åringen fra Søgne kjørte i autovernet og skyldte på løpsk bil.

– Vi har sett et fall i omdømmet fra mennesker om vurderer å kjøpe Toyota. Det er naturlig, med det pressekjøret vi har hatt. Prius-saken ha vært en stor påkjenning for alle som jobber med Toyota i Norge. Men resultatene viser også at våre egne kunder ikke har endret holdning til Toyota. De stoler på oss og produktene våre, for å si det enkelt, sier Årøy.

Toyota spør: Har du lagt merke til negativ omtale av et bilmerke den siste tiden?

83 prosent svarte ja, ni av ti av disse igjen knytter dette først til Toyota, forklarer informasjonssjef Espen Olsen i Toyota.

«Neste gang du skal kjøpe bil, hvilke merker vil du vurdere?»

– 27 prosent svarte at de vil vurdere Toyota neste gang. Normalt skulle dette vært rundt 40 prosent, sier Olsen.

Flere spørsmål

Hvilket bilmerke vil være ditt førstevalg? 20 prosent sier Toyota er førstevalget ved neste bilkjøp. Dette er faktisk høyere enn hva vi så Forbruker og Media undersøkelsen fra høsten 2009, sier Olsen.

Sannsynlighet for å velge Toyota: Har omtalen endret sannsynligheten for at du velger Toyota neste gang du skal kjøpe bil? 88 prosent av Toyota-eierne sier nei, totalt 73% sier nei.

Salget hittil i år per 22. mars: Salg av Toyota personbiler er opp med 62 prosent i forhold til samme periode i fjor, mens markedsandelen øker fra 15,7 til 16 prosent, ifølge Olsen.