KRISTIANSAND: — Det er en stor utfordring for oss at drift og vedlikehold av veiene er blitt langt dyrere med nye kontrakter. Prisene har økt mye mer enn den generelle kostnadsveksten ellers i samfunnet, sier fylkesrådmann Tine Sundtoft til Fædrelandsvennen.

Veivedlikeholdet i Vest-Agder er delt inn i fire kontraktsområder: Kristiansand, Mandal, Sirdal og Flekkefjord. Alle kontraktene har en varighet på fem år, unntatt Sirdalkontrakten, som er på seks år.

— Prisnivået har vært langt høyere denne gangen enn i forrige anbudsrunde. Det er bare slik markedet er nå, og lite vi kan gjøre ved, sier Sundtoft.Sundtoft viser blant annet til kontrakten for mandalsområdet hvor prisen for vedlikeholdet er doblet i den nye perioden fra 2012 - 2017. Bare denne kontrakten fører til 11,7 millioner i merkostnad.

Også Flekkefjords-kontrakten blir langt dyrere enn tidligere. Det kom fram da fylkesrådmann Tine Sundtoft torsdag la fram forslaget til budsjett for 2013. Dette medfører at man i 2013 må redusere noe på mengde i dagens driftskontrakter og bestille mindre asfaltarbeid, skriver fylkeskommunen i budsjettet.

Mens det i de kommende årene er planlagt å bruke omkring 60 millioner kroner på asfaltering i fylket, er det i 2013 kun satt av 54,5 millioner kroner.

De økte utgiftene til vedlikehold får også konsekvenser for andre oppgaver som utskifting av dårlige stikkrenner, skogrydding, fjellrensk, defekt autovern og oppgrusing.

— Dersom Vest-Agder fylkeskommune skal forvalte veikapitalen på en forsvarlig måte, bør midler overføres fra investeringer til drift, mener Tine Sundtoft.