KRISTIANSAND: — Rapporten konkluderer med at man bør bruke pengene fra Nasjonal Transportplan (NTP) til fem store veier i Norge. Rapporten sier at disse fem veiene har større samfunnsnytte enn andre veier som er planlagt i NTP. Jeg er enig i at det bør brukes penger på de viktigste veiene først.

Det sier Peter S. Gitmark (H), stortingsrepresentant for Vest-Agder, til Fædrelandsvennen. Han deltok onsdag i en paneldebatt i etterkant av at det amerikanske konsulentfirmaet Cambridge Systematics la fram en rapport om norsk veibygging. Der ble det konkludert med at staten bør bygge fem store firefeltsveier i Norge, inkludert ny vei mellom Kristiansand og Stavanger.

- Ikke de små

Rapporten mener at staten bør bruke penger på disse fem veiene, fremfor å spre midlene på mange mindre veiprosjekter.

"Den samfunnsøkonomiske nytten vil bli seksdoblet dersom Norge prioriterer få, men gode veier", sier rapporten, ifølge Bergens Tidende.

Rapporten er laget på oppdrag fra blant andre Opplysningsrådet for Veitrafikken, NAF, Kongelig Norsk Automobilklubb (KNA) og bil— og bensinforhandlere. Hensikten med rapporten er å se hvordan Norge kan få et mer effektivt veinett.- Det bygges for lite vei på Sørlandet. Rapporten sier hvor vi skal plassere de store pengene. Det viktigste er å prioritere motorveistandard på E18 og E39, samt gul stripe på riksvei 9, sier Gitmark.

Ikke helt enig

Kjell Ingolf Ropstad

Høyremannen er enig i de fleste resultatene i rapporten, med unntak av konklusjonen om at det ikke er statens oppgave å bygge de små veiene i Norge, kun de store. Kjell Ingolf Ropstad (KrF) slutter seg til Gitmark.— Jeg tror et samlet Agder vil være uenig i at ikke de små veiene bør prioriteres, sier Ropstad, og fortsetter:

— Det avgjørende når det gjelder veiutbygging, er at staten sikrer gode veier mellom de store byene. Utbyggingen bør skje på en helhetlig måte, slik at staten ikke driver klattvis utbygging. Vi håper vi ved et regjeringsskifte kan føre til at veiutbyggingen organiseres annerledes.

- Trenger ny beregningsmodell

Gitmark mener Statens vegvesen trenger en ny modell for å regne ut samfunnsnytten av nye veiprosjekter.

— I utgangspunktet ble effekten av nye E18 sett på som negativ, fordi man allerede hadde en vei på strekningen. Men nytten av denne veien har vært formidabel, både for regionen og for Norge. Nå er det mye lettere å flytte til landsdelen, fordi den nye veien gjør arbeidsmarkedet større. Reduksjonen i reisetid er formidabel. Veivesenet vektlegger ikke effekten av et større arbeidsmarked og fordelen med et utvidet varemarked. Dagens måte å beregne nytte på, fører til at et fåtall av veiprosjektene i Norge virker samfunnsøkonomisk lønnsomme, sier han.

- Må bygge vei der folk bor

NHO mener at E18 mellom Grimstad og Arendal burde ha blitt forlenget umiddelbart etter at veien var ferdig.

Trond Madsen

— Alle vet jo at det før eller siden må komme en firefelts vei mellom Oslo og Stavanger. Nesten halvparten av Norges befolkning har tilknytning til den veistrekningen. Det er der veksten er størst, og det er ved å investere i den veien at vi får mest igjen for pengene. Veibygging mellom de store byene, er i tråd med det NHO mener, sier Trond Madsen , fungerende regiondirektør i NHO Agder.Han mener det må bli slutt på klattvis utbygging av veinettet.

— Veien mellom Grimstad og Kristiansand er en av de raskeste utbyggingene vi har hatt i Norge. Allerede før veien var ferdig, burde planene for fortsettelsen av veien vært klare. Slik planlegging krever imidlertid at man tenker mer langsiktig, og at prosjektene ikke er avhengige av årlige bevilgninger fra statsbudsjettet, sier Madsen.