KRISTIANSAND: – Vi har fakturert selskapet 240.000 kroner. Pengene har vi ikke fått betalt per dags dato. Deler av beløpet må vi anse som tapt. Hvor mye vet vi ikke ennå, sier havnedirektør Stein E. Haartveit overfor Fædrelandsvennen.

— En regning

Ifølge Haartveit skylder cargoselskapet i hovedsak anløpsavgift samt betaling for bruk av kai og andre arealer.

– Siden selskapet startet opp har de betalt oss én regning. Vi har faste rutiner når det gjelder forfall. Havna har purret på en del ubetalte regninger, sier Haartveit.

I går ble det kjent at Thy Ferries datterselskap er konkurs. Selskapet klarte ikke å betale gjelden. Thy Ferries Cargo AS har siden oppstarten i januar drevet ruten Kristiansand – Hanstholm med skipet MS Clare.

– Vi måtte ta saken i egen hånd. Kassen var tom, og gjorde vi ikke selv noe, hadde andre sannsynligvis truffet noen disposisjoner, som hadde gjort våre fremtidsmuligheter vanskeligere, sier styreformann Rasmus Haugaard i Thy Ferries til Nordjyske.dk.

Da datterselskapet ble erklært insolvent, opprettet Thy Ferries et nytt selskap, TF Cargo AS som nå skal drifte ruten. Nye aksjonærer har skutt penger inn i ferjedriften.

Ny ferje

Konkursen var allerede et faktum da Thy Ferries i helgen opplyste at selskapet har inngått en ny avtale om leie av ro-ro-skipet MS Victoria VI. Siden oppstarten har Thy Ferries chartret skipet MS Clare av firmaet Express Shipping. Konkursen annullerer avtalen. Ledelsen i Express Shipping har ikke svart på våre henvendelser.

Styreleder Rasmus Haugaard i Thy Ferries AS innrømmer overfor Nordjyske at kreditorer taper penger på konkursen.

– Fredag erkjente vi at endringene var nødvendige - søndag var de siste ting falt på plass, så det er gått fort, sier Haugaard.

Styreformannen lover snarest å innkalle de lokale eierne til informasjonsmøte. Thy Ferries ble dannet ved at innbyggere i Thy-regionen kjøpte folkeaksjer.

Ny avtale

Havnedirektør Stein E. Haartveit sier havna vil melde kravet inn i konkursboet.

– Vi budsjetterer med årlige inntekter på 75 millioner kroner, så i vår målestokk er ikke dette et stort beløp, sier Haartveit. Han bekrefter at det nye selskapet vil i dialog med havna om nye avtale.

– Men vil dere inngå avtale med det nye selskapet når dere har tapt store summer på forgjengeren?

– Den diskusjonen vil vi ikke ta i Fædrelandsvennen. Vi ønsker å føre samtaler med selskapet, sier Haartveit.

– Ikke søvnløse netter

Hanstholm Havns Olieforsyning har levert bunkers til MS Clare. Leder Per Skovmose sier selskapet skylder dem et lite beløp.

– Det gir oss ikke søvnløse netter, sier Skovmose til Fædrelandsvennen.

6. februar i år inngikk Thy Ferries godsavtale med Bring Cargo. Informasjonssjef Jørn Michalsen sier de ikke er kreditor og at konkursen ikke påvirker samarbeidet.

– Bring har fått beskjed om at driften fortsetter i nytt selskap. Det viktigste for oss er at kvaliteten på tjenesten er god, og vi er fornøyd med det Thy Ferries har levert, sier Michalsen.

Direktør i Hanstholm Havn, Birgitte Klittenberg Juhl, sier havnen har noen tusen kroner utestående hos Thy Ferries Cargo, men sier konkursen får små konsekvenser.

– Vi har inngått avtale med det nye selskapet, mer er det ikke å si. For oss er det viktig å ha en ferjeforbindelse til Norge. Det har vi kjempet for i lang tid, sier Juhl.

Fædrelandsvennen har gjentatte ganger forsøkt å få en kommentar fra ledelsen i Thy Ferries. Ingen har svart på våre henvendelser.