Kristiansand: — Det er ikke noe latmannsliv vi bedriver her, sier maskinsjef Steinar Engeland. De ti fast ansatte har gått skift fra sju til sju siden 4. oktober. Arbeiderne har riktignok hatt 14 dager på og fjorten dager fri, men når de er på, arbeider de 12 timer hele uka, inkludert lørdag og søndag.- I tillegg har mange firma vært innleid til ulike jobber, slik at det ofte har vært 25 personer på jobb, kan Engeland fortelle. Det må arbeides for at skipet skal glitre når det legger ut fra Kristiansand på den første passasjerturen. I dag skal båten til Fredericia på sørøstkysten av Danmark for en siste sjekk. Toalettet strippes

En fullstendig overhaling av innredningen er snart ferdig. På toalettet skinner det meste. - Her har vi byttet ut alt som er. Tak, vegger, vasker, speil. Alt er nytt, sier Engeland. - Det trengs vel kanskje? - Det har nok vært en del besøk for passasjerene her ja, med både gode og mindre gode minner, humrer maskinsjef EngelandDet er rart å gå rundt inne i det nærmest folketomme skipet. I taxfreebutikken høres ingen lyd av kassaapparater. De blanke metallhyllene, tomme for godteri, alkohol og tobakk, skriker mot oss. I rommene der man kan sette seg ned mellom øktene i taxfreebutikken står stolene som vanlig. Rent bortsett fra at noen hundre av dem er byttet ut og det ligger plast over dem. I samme rom er også ventilasjonsanlegget byttet ut. Over hele båten er det lagt hundrevis av kvadratmeter med nytt teppe. Også resepsjonsinventaret er kastet ut og erstattet. I tillegg blir alt interiør som ikke byttes, grundig vasket og renset. - Det er nødvendig. Inventar blir fort slitt på ferjer som denne. I stedet for å måtte ta alt på en gang fornyer vi litt hvert år, sier Engeland, som har vært maskinsjef på «Silvia Ana» siden 1998. Til rederiet kom han imidlertid allerede som 22-åring, i 1983. Stolt maskinsjef

Men det er ikke bare innredningen som blir overhalt. På kjørerampene for bilene står Rune Røyrås med høytrykksspyler og fjerner maling.- Trykket i spyleren er på 2300 bar og kan skjære stål om du vil, informerer Engeland. Også i maskinrommet er det full aktivitet. Vi er på hjemmebanen til maskinsjef Engeland, og han forteller med tydelig stolthet i stemmen om motoren som har 96 sylindre og yter hele 47.000 hestekrefter. - I 2001 måtte vi montere lyddempere på motoren for å imøtekomme nye støykrav i Danmark, sier Engeland. Når motoren er i gang gås det bare helt nødvendige sjekkrunder for å unngå den enorme støyen i maskinrommet. Engeland gleder seg til sesongen. - Om en snau måned er hun klar. Da kan vi endelig komme oss ut på sjøen der «Silvia Ana» hører hjemme, sier han. torhallvard.torson@fedrelandsvennen.no