OSLO: Det slår kunnskapshuset Deloitte fast i en ny undersøkelse. For første gang kårer kunnskapshuset og Handels— og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) årets julegave i Norge. Prosjektet har vært gjennomfør i 19 år i Sverige, og kriteriene for å nå helt til topps i kåringen, er at produktet må representere tiden vi lever i, være en nyskapning eller ha skapt mye interesse i løpet av året. Det må i tillegg representere høy salgsverdi og selges i et stort antall enheter.

En sosialantropologisk fulltreffer

Med tanke på at Norge er det landet i verden som spiser mest pizza, og da helst hjemme i vår egen stue, mener partner Marius Eriksen i Deloitte at pizzaovnen er en sosialantropologisk fulltreffer.

— I gjennomsnitt spiser hver nordmann en 300 grams pizza hver niende dag. Helst spiser vi pizzaen hjemmo hos oss selv og tre av fire pizzaerer frossenvarer eller hjemmelagd, sier Eriksen.

Nordmenn bruker mest penger

I undersøkelsen utført av Deloitte og HSH kommer det også frem at det aller mest sannsynlig kommer til å være nordmenn som i år vil bruke aller mest penger på julegaver i Norden. 5OO personer i hvert av de nordiske landene ble spurt om hvor mye penger de beregnet å bruke på julehandelen. 40 prosent av nordmennene svarte at de forventet å punge ut med mellom 2000 og 5000 kroner, mens 20 prosent forventet å bruke enda mer.

På toppen av nordmennenes ønskeliste i år står klær, bøker, CD'er og DVD'er. Det er også dette de fleste velger å gi bort til andre.

Selv om familie og venner står høyest på listen når det gjelder hvem vi velger å gi gaver til, er det oppløftende å se at så mye som fire av ti nordmenn i år planlegger å gi julegaver til veldedige formål, skriver Deloitte i en pressemelding.