OSLO: – Vi har solgt over 20 prosent mer iskrem i mars enn vi gjorde i samme måned i fjor. Sesongen vår har startet tre-fire uker tidligere enn normalt, så det har vært veldig hektisk, sier Paal Hennig-Olsen, administrerende direktør i Hennig-Olsen Is, til VG.
I mars fant over 2 millioner liter iskrem fra hans selskap veien inn i norske munner. Det er omtrent halvparten av det produsenten selger om sommeren.
Konkurrenten Diplom-Is har også merket effekten av det fine mars-været.
– Vi kan måle iskremsalget tilbake til 1977, og vi har aldri før solgt så mye iskrem i mars måned. Det kan vi nok takke været for, sier Eirik Kruse, salgsdirektør i Diplom-Is.
Hans iskremfabrikk har også hatt en salgsøkning på over 20 prosent sammenlignet med mars i fjor.
Kruse ser ikke bort fra at dette kan være starten på et rekordår.
I gjennomsnitt stapper hver enkelt nordmann i seg 13,6 liter iskrem i året. Det er betydelig mer enn folk som bor lenger sør i Europa.