LYNGDAL: Fresejobben ble fullført mandag, etter at arbeidet ble noe forsinket på grunn av mannskapsmangel. Strekningen mellom Svinnesodden og avkjørselen til Oppsal skal dermed ha fått økt friksjon for å hindre flere ulykker.

— Nå har vi frest ned asfaltdekket med to til to og en halv centimeter, slik at en har fått bort de dype hjulsporene og økt friksjonen i dekket, sier Per Håkon Sunndet i NCC Asfalt til Farsunds Avis.

Fresingen kom i gang etter at en 29 år gammel rogalending omkom i en vogntogulykke ved Lenefjorden 29. september. I etterkant ble det hevdet at asfaltdekket var svært glatt, og at dette kunne være medvirkende årsak til at hengeren på den ene traileren mistet veigrepet og traff førerhuset på 29-åringens trailer.

— Asfaltdekket på hele strekningen ble frest også like etter at det ble lagt i 1999, men da ble det gjort for å gjøre det glatte overlaget noe glattere, sier Sunndet.

Også fartsgrensen på strekningen mellom avkjørselen til Oppsal og Sandnes er satt ned til 60 kilometer i timen etter dødsulykken i september.