KRISTIANSAND: — Et kamera er nok ikke svaret på alt, men det er en god mulighet til å øke sikkerheten i bilene, sier drosjesjåfør Heidi Sletten.

Hun har arbeidet som drosjesjåfør i 20 år, og gikk til anskaffelse av kameraet noen år tilbake.

— Som kvinnelig taxisjåfør følte jeg et behov for å øke sikkerheten i bilen. Jeg tror det har en beroligende effekt på mange, og jeg synes det er greit å vite at hvis det skulle skje noe, så slipper de ikke unna, sier Sletten.

Hun innrømmer at yrket kan være tøft.

— Du må nok ha god tålmodighet og kunne takle vanskelige situasjoner. Noen kan sikkert være litt hyggeligere, men så skal det sies at det finnes mange høflige mennesker der ute også.

Trives

Sletten trives på arbeidsplassen, noe sikkerhetstiltakene har bidratt til.

— Nå føler jeg meg trygg på jobb. Å være drosjesjåfør er et kjempeyrke som jeg skulle ønske flere jenter begynte med. Det handler ikke kun om å kjøre folk fra A til B. Du kommer veldig nær mange av kundene, og det synes jeg er koselig. Du gjør en viktig jobb, mange ganger er du den eneste som kan hjelpe, forteller hun.

Selv om videoovervåkningen er for å trygge sjåførene, føles det også betryggende for enkelte av passasjerene.

— Det skaper en trygghet for begge. Jeg har ikke fått noen negative tilbakemeldinger fra kundene mine. De forstår at vi ønsker å ha kamera i bilen.

Av sikkerhetsmessige hensyn vil hun ikke fortelle hvordan overvåkningen forgår.

Positiv

Trafikksjef i Bussen Trafikkselskap AS har god erfaring med kameraovervåkning.

— Både sjåfører og passasjerer føler det betryggende. Vi har mindre hærverk og bråk på bussene, og har flere episoder hvor politiet har kunnet bruke opptakene i bevissammenheng, sier Oddvar Abrahamsen.

Videoovervåkning i drosjene er ikke ulovlig, men det er flere kriterier som må tas hensyn til.

— Man må se på den enkelte situasjonen og vurdere behovet for sikring av mennesket opp mot behovet for passasjerenes personvern. Det er dessuten merkeplikt, slik at passasjerene ser at de blir filmet, og meldeplikt til oss minst tretti dager i forkant, sier Gunnel Helmers, seniorrådgiver ved Datatilsynet.