KRISTIANSAND: — Jeg tar det ikke så tungt, bedyrer Øystein Holvik, leder for ATP-prosjektet.

Statistikken fra første måned er lite flatterende lesning, men prosjektlederen beroliger kritikerne med at verken sykkelsesongen eller turistsesongen har startet for alvor.

— Det er altfor tidlig å konkludere. Vi har bevisst valgt å ikke starte markedsføring før etter påske, når folk for alvor begynner å bruke sykkelen, forklarer Holvik.

700.000 kroner

I går var det én måned siden snoren ble klippet og ordføreren trillet sykkelen først inn, så ut av båsen i Karusellen. Siden har det fjonge bygget mellom rutebilstasjonen og Vestre Kiosk utelukkende vært brukt som benk.

Det runde, arkitekttegnede parkeringshuset kom på 700.000 kroner - nesten 40.000 kroner for hver av de 18 plassene.

— Mange skal bruke det, både turister og fastboende, uttalte Holvik da festtalene var over.

Flere av talerne står i fare for å måtte bite i seg superlativer. Foreløpig kan det bare gå én vei for Karusellen - oppover.

— Vi har hatt en håndfull forespørsler, men ikke solgt brikker foreløpig, bekrefter teamleder Roald Morvik hos Vest-Agder Kollektivtrafikk, som betjener Karusellen fra rutebilstasjonen.

Han skylder ikke på prisen. Fem kroner dagen for en trygg bås, samt tjue i depositum for brikken, vil de færreste prute på. For sikkerhets skyld bestilte de 250 brikker, noe som ser ut til å holde en stund.

— Dette er litt sesongavhengig. Foreløpig har vi ikke sett så mange på sykkel forbi her, poengterer teamlederen.

— Hvem skal bruke det?

— De som bor i nærheten av byen og som skal{hellip}nei, jeg vet i grunnen ikke. Hvem er det som kommer til å bruke det? Det er ikke godt å si, kanskje pendlere som bor i byen og skal til Mandal eller lenger ut av byen, svarer Morvik noe nølende.

Spent på sommeren

Ifølge Øystein Holvik er turister med ferje, buss og tog selve kjernen i målgruppen. Snart skal det settes opp skilter, og alle distriktets husstander blir informert gjennom Sykkelmagasinet til uka.

— Erfaringen fra Odense var nok at dette i stor grad er et tilbud til turister, men ikke bare det, forteller prosjektlederen.

Samtidig er Karusellen et av de få stedene byens syklister kan parkere trygt for tyvene, understreker han.

Ida Ruud Johnsen (16) brukte sykkelparkeringshuset i går, som benk mens hun ventet på bussen hjem til Strai. Hun var klar over byggets formål.

— Oj, det er litt kjipt, svarer Ida når Fædrelandsvennen forteller at kundene svikter.

— Er det aktuelt for deg å bruke?

— Kanskje, hvis jeg hadde syklet til byen og skulle ut og handle, og hadde en ny sykkel jeg var redd for. Samtidig er det jo bare å låse den fast i byen en plass, der det er gratis. Hvis den skulle stå over natten, var det mer aktuelt. Det er jo ikke så mange tyverier om dagen, mener jenta fra Strai.

Hvis Karusellen blir en fadese, kan den flyttes til Torvet, Sørlandet sykehus eller HiA, der flere kristiansandere ferdes.

— Nå prøver vi dette. Hvis det viser seg å ikke slå til, har vi alternativer. Én sommersesong er for lite, vi må ha et par år før vi konkluderer, mener Øystein Holvik.