KRISTIANSAND: — Vi er tvunget til å gjøre dette, men ser at vi ikke akkurat bidrar til å forskjønne byen. Vi hadde ikke noe valg. Her er liten vilje til smidighet, sier ferjedirektør Svein Olaf Olsen oppgitt.

Han er forberedt på at rederiets provisoriske kontorbygg nede på Satellitt- Terminalen vil vekke reaksjoner.

— Vi har greid å kare til oss to lokaler vegg i vegg med den arkitektoniske perlen som Color Line leier av havnevesenet i Kristiansand. Men vi hadde håpet å kunne frigjøre mer kapasitet i terminalbygget. Toppetasjen som Color Line leier er ikke i bruk. Et annet lokale blir benyttet til gammeldans hver 14 dag. Likevel er det ikke mulig for oss å få leie plass her, fyrer Olsen av.

Han innrømmer at containerbygget ikke er det han hadde ønsket seg og at han hadde håpet på en smidigere løsning i forhandlingene med havnevesenet.

— Men dette er til å leve med. Vi driver et ferjeselskap og er nødt til å ha kontorfasiliteter i havna, sier han. Én dag tok det å rigge det nye ferjekontoret til Master Ferries, og i går var de sju hvite containerne på plass - stablet i to etasjer.

En container mangler fortsatt. Den gikk i bakken under utskipingen i Rotterdam, men er ventet senere.

— Vi skal være i rutetrafikk 26. april og har ingen tid å miste. 50.000 mennesker har allerede booket billetter med hurtigferjen til Hanstholm, sier Olsen, som for øvrig ikke vil røpe prisen på containerkontoret, men nøyer seg med å si følgende;

— Containerne koster ikke så mye at innkjøpet vil gå ut over billettprisene.

Brakkebygget vil gi plass til 10-12 kontor og bookingansatte.

Ferjedirektør Svein Olaf Olsen understreker at søknaden om kontoretablering er godkjent av Kristiansand kommune.

— Vi har meldeplikt til kommunen, som har godkjent bygget, sier han.

Leier ut til Color Line

Havnedirektør Stein E. Haartveit sier til Fædrelandsvennen at det nye ferjeselskapet Master Ferries AS har søkt om å etablere kontorbygget på vanlig måte.

— Vi har prøvd så godt vi har kunnet å skaffe ferjeselskapet kontor i et av byggene våre. Men vi har ikke lykkes og har landet på denne løsningen, sier han.

— Selv om det står ledige lokaler i nabobygget som Color Line leier, kan vi ikke gripe inn her. Vi har Color Line som leietaker og kan ikke sparke ferjeselskapet ut for at nye kunder skal komme inn. Det vil være urimelig selv om bygget ikke er i bruk. Vi har prøvd så godt vi har kunnet og løsningen med containerbygget er det vi er kommet fram til, sier havnedirektør Stein E. Haartveit.

Trenger toppetasjen

Linjesjef i Color Line, Terje Marcussen har ikke sett containerne til Master Ferries nede i Satellitt-Terminalen, men understreker at Color Line har behov for toppetasjen i terminalbygget.

— Vi har behov for lokalene når det går mot høysesong. Vi har hatt leieavtalen i ti år og har behov for kontorlokalene videre fremover også. Å hevde noe annet er Olsen-taktikkeri og det misliker jeg sterkt, sier han.