– Selve undersøkelsen av flyene behøver ikke å ta lang tid. Men hvor lenge de vil bli stående på bakken, avhenger selvsagt av hva slags feil vi finner, sier informasjonsdirektør Bjørn Friis i Luftfartstilsynet til NTB.

Det er Luftfartstilsynet som må godkjenne SAS-konsernets Dash 8 Q-400 fly, med unntak av fly som eies av SAS Skandinavia. Her er Skandinavisk tilsynskontor ansvarlig myndighet.

Ønsker fortgang – Når inspeksjonene er gjort, er det bare å fly igjen. Det er ikke behov for at noen myndighet gir klarsignal, sier inspektør Helge Torp ved Skandinavisk tilsynskontor (STK) til det svenske nyhetsbyrået TT.

SAS-konsernet har 27 fly av typen Dash 8 Q-400 spredt over hele Europa etter at flyene ble satt på bakken onsdag. STK vil gi midlertidige unntak fra flyforbudet, slik at hele flåten kan bli undersøkt.

Widerøe ønsket torsdag fortgang i undersøkelsene av selskapets fire fly.

– Vi har fått signaler fra produsenten om at undersøkelsene av flyene vil ta rundt en uke. Det synes vi er lang tid, og håper på at det kan la seg gjøre å klargjøre flyene fortløpende, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til NTB.

Fare for forsinkelser Etter to nesten-ulykker på under en uke, satte Widerøe alle sine fire Dash 8 Q-400 fly på bakken før Skandinavisk tilsynskontor onsdag morgen vedtok flyforbud for disse flyene. Også canadiske myndigheter har lagt ned flyforbud for Dash 8 Q-400. SAS Norge benytter ikke Dash 8 Q-400 i sitt rutenett, men SAS Sverige har avganger mellom Trondheim og Stockholm, og SAS Danmark flyr mellom København og Kristiansand, Bergen og Stavanger. Disse rutene er kansellert.

– Vi regner med at noen av passasjerene som har reist ut fra Norge, vil kunne bli berørt. Men for de aller fleste finner vi alternativer for returen. SAS Norge prøver så godt vi kan å bistå SAS Danmark og SAS Sverige med å dekke opp for flyene som er satt på bakken. Derfor vil trafikkavviklingen bli strammere, og faren for forsinkelser vil øke, sier pressevakt Kenneth Vikse i SAS Norge til NTB.