AGDER: Nå ber tidligere yrkessjåfør Arve Morten Uthaug myndighetene bruke mer penger på sikkerhetstiltak og nye veier, slik at kolleger ikke får oppleve det samme som han.

Uthaug fikk en personbil med syk sjåfør i fronten på E 18 i Grimstad. Sjåføren ble drept, passasjeren hardt skadet og Uthaug ble merket for livet.

— Trolig kommer jeg aldri mer bak rattet i et vogntog. Jeg har mistet jobben og kona, og livet er ødelagt, sier Sandnes-mannen. Trafikkmålinger viser at Uthaugs kolleger og andre bilister har grunn til å frykte flere slike ulykker. Tungtrafikken gjennom Agder øker kraftig.

Tendens

I perioden mandag til fredag ruller 2000 tyngre kjøretøy forbi Dyreparken på E 18 hvert døgn, eller et tyngre kjøretøy hvert 50. sekund. Dette er 700 flere enn for ti år siden og 300 flere tyngre kjøretøy enn i 2005. Tyngre kjøretøy utgjør nær 20 prosent av den totale trafikken. Tellinger viser den samme tendensen i vestfylket, men her er trafikken noe mindre. Ved Mandal ble det i 2005 målt 1250 tyngre kjøretøy i døgnet på E 39. På E 39 ved Rekevik, nærmere Rogaland, er det til nå i år registrert passering av 988 tyngre kjøretøyer i døgnet.

Ti drept

— Vi krysser fingrene og håper det beste. Vi er bekymret. Med flere vogntog øker sjansen for alvorlige møteulykker, sier sjefingeniør Svein Harald Søndenaa i veivesenet.

Søndenaa ser frem til at den nye motorveien mellom Grimstad og Kristiansand blir ferdig. På denne strekningen mistet ti personer livet i møteulykker i perioden 1996 til 2006. Sjefingeniøren er smertelig klar over at deler av resten av E 18 og deler av E 39 for lengst er gått ut på dato og er svært ulykkesbelastede.

— Men det ville hjelpe om alle fulgte trafikkreglene og farten ikke var så høy, sier Søndenaa.

Søndenaa forstår at selv sjåfører av store tunge kjøretøyer kan bli redde, når trafikktettheten blir så stor som den er nå.

— Norge er avhengig av tungtransport på veien og vi har veldig mye oljepenger på konto. Bruk mer av pengene på veinettet i stedet for å klage på de store bilene, sier Uthaug.

Han legger til at midtdelere og bedre veier vil spare liv og gjøre arbeidsplassen for sjåførene tryggere.

Ulykken

Uthaug glemmer aldri synet av bilen som skjenet mot ham 31. juli i fjor.

— Sjåføren hang over rattet. Passasjeren satt hvit i ansiktet med vidåpen munn, sier Uthaug, som etter smellen løp bort til den lille knuste personbilen.

— Det var et skrekkelig syn, som har forfulgt meg siden, sier Uthaug. Et halvt år etter ulykken måtte han gi opp.

  • Jeg mistet søvnen.

Blir bare verre

Fulle jernbanevogner og krav til effektiv transport av varer fører til en kraftig økning av godstransport på vei i Norge. Siden 2003 er veksten på 12 prosent.

Hittil i år har trafikken med tyngre kjøretøy økt med 8,6 prosent i Norge. Veksten i tungtrafikken på Sørlandet siste år er på rundt 15 prosent.

  • Vegdirektøren fortalte meg nylig at godstransporten på vei trolig vil øke med 60 prosent mot 2020, som i EU, sier distriktssjef Karl W. Strandvik i Norsk Lastebileier Forbund.