KRISTIANSAND: Olabilen «Gamla» er kopi av en A-Ford 1930-modell — med skai i setene, kalesje, koffert bakpå og klossebremser man knapt har bruk for.

— Jeg bremset ikke en eneste gang. Og jeg vrei rattet før starten så jeg snøt svingen, forteller Gard Røisland tilfreds, etter å ha passert målflagget på tiden 22 sekunder blank, som holdt til fjerdeplass.

Enda mer fornøyd ble Gard og hans to søstre, som også deltok, da de stakk av med tittelen «fineste bil». Dermed går de videre til olabil-NM i Bø Sommarland i august, takket være bestefars evner som olabilbygger.

37 deltakere stilte med 24 biler i olabilløpet i bakken mellom Kardemomme By og Kjuttaviga i går.

Martin Fidjeland (6) ble «best in show», mye takket være at pappa fyrte opp festfyrverkeri så det freste ut av eksosrørene i rene Flåklypa-stil.

Bilen hans, «Crazy», var for øvrig en ombygd sportstrille, altså barnevogn. I et skrin bakpå lå førstehjelpssaker, tyggis og refleksvest.

— Den er ny av året. Vi måtte bruke det vi hadde for hånden, forteller pappa Kenneth Fidjeland, selv gammel olabilsjåfør.

Blant de mer anonyme innslagene var Emil Frohms (5) doning, «Blå lagune». Men få matcher dens forhistorie. Pappa er arbeidsleder i Kristiansand fengsel, og ga to innsatte frie tøyler.

— En olabil skal lages etter ens eget hode, mener Bjørn Frohm.

Det var femte året løpet arrangeres i Dyreparken. Henrik Haies vant med tiden 21,5, og går videre til NM.

— Målet er å få foreldre eller besteforeldre og barn til å bygge noe sammen, forklarer løpsansvarlig Egil Gundersen fra NAF.