STOCKHOLM: – Tilliten til Dash 8 Q400 er betydelig redusert, og våre kunder blir mer og mer skeptiske til å fly med denne flytypen. Derfor har jeg med styrets godkjenning tatt beslutningen om omgående å ta Dash ut av drift, sa konsernsjef Mats Jansson etter et ekstraordinært styremøte i SAS søndag.

SAS mener at flytypen ikke lever opp til passasjerenes krav til punktlighet og pålitelighet, og Dash-typen kan i forlengelsen av dette også ødelegge flyselskapets rykte, går det fram av en pressemelding fra selskapet.

– Dette er en stor, sterk og unik beslutning. Jeg kjenner ikke til noe lignende eksempel i flyhistorien, sa Jansson på en pressekonferanse på SAS’ hovedkontor i Frösundavik.

Unik beslutning

SAS kommer til å tilby kundene ombooking og eller refusjon av billettene for å bøte på de forsinkelser eller forstyrrelser i trafikken som vil oppstå som følge av avgjørelsen.

Men viseadministrerende direktør i SAS, John Dueholm, slår fast at det kommer til å gå flere måneder før selskapet er tilbake med full kapasitet.

Selskapet opplyser også at det skal forsøke å løse situasjonen ved å omrokere bruken av andre flytyper, leie inn andre fly eller kjøpe inn andre flytyper.

– Men vi vet ikke hvor fort det kommer til å gå og kan derfor ikke si noe om de økonomiske konsekvensene, sier John Dueholm, viseadministrerende direktør i SAS.

Første generasjon

SAS har 27 av de omkring 170 Dash 8 Q400-flyene som er i bruk rundt om i verden. Ett av flyene eies av SAS, mens de resterende 26 er innleid. Den ulykkesrammede flytypen har stått for transport av rundt 5 prosent av selskapets passasjerer.

SAS er det eneste flyselskapet som er blitt rammet av gjentatte tekniske problemer med flytypen, noe Dueholm forklarer med at SAS tok i bruk den første generasjonen av modellen for sju år siden.

Den canadiske flyprodusenten Bombardier er en av SAS’ største leverandører. SAS flyr også med typene Dash 100, Dash 200 og Dash 300. – De fungerer utmerket godt, understreket konsernsjef Jansson.

Erstatning

Lørdag nødlandet et fly av typen Dash 8 Q400 på Kastrup utenfor København. Ifølge havarikommisjonen var årsaken ikke den samme som forårsaket to havarier i Aalborg og Vilnius i september.

Bombardier sa etter nødlandingen lørdag at det ikke er noen grunn til å innstille flyginger med flytypen, men dette har SAS valgt å se bort ifra.

– Vi kommer ikke til å saksøke Bombardier, men vi kommer til å ha diskusjoner med selskapets øverste ledelse om erstatningsspørsmålet i denne nye situasjonen, sa Jansson.

Det er foreløpig usikkert hva som kommer til å skje med de 27 flyene som SAS nå har satt på bakken.

– En mulighet er at Bombardier tar dem tilbake, endrer dem og senere forsøker å selge dem videre, fortsatte Jansson.

Bombardier hadde ingen umiddelbar kommentar til SAS’ avgjørelse.

SAS ledelsens beslutning om å ta Dash 8 Q400-flyene ut av drift, gjelder også datterselskapet Widerøes fly av samme type.