— Det er ikke gjort noe vedtak som sier at det bare skal være fire. Kristiansand må med i «femmer-banden», sier stortingsrepresentant Hans Fr. Grøvan (KrF) fra Vest-Agder.

Det vil innebære at byen inkluderes i regjeringens miljøpakke for storbyene, og kan få 50 prosent av investeringene i nye kollektivsatsinger dekket av staten.

— Det er jo helt utrolig hvis vi kan få det til. Jeg har levd i den villfarelse at jeg trodde løpet var kjørt, sier varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF).

Klimakrav

— Det vil kunne bety en betydelig utvidelse av bussmetroen med lengre strekninger, flere egne felt, nye holdeplasser, og utbygging av park-and-ride-systemet, sier en forhåpningsfull fylkesvaraordfører Thore Westermoen (KrF). De tre partifellene ser ut over dagens kommunegrense, og inkluderer Knutepunkt-kommunene i den store kollektivsatsingen de mener er helt påkrevd dersom klimakravene skal oppfylles samtidig som en voksende befolkning skal komme seg fram.

Statsminister Erna Solberg (H) gjorde det i valgkampen i fjor klart at Kristiansand ikke kan komme inn under den statlige finansieringsordningen for nye kollektivsatsinger, blant annet fordi det bare skal gjelde bybane og egne bussveier. Men dette punktet ble nylig endret på Høyres landsmøte, og Hans Fredrik Grøvan sier det ikke er formelt vedtatt at bare Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim skal nyte godt av slike investeringsmidler.

— Jeg har snakket med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om dette, og det ble nedfelt som en merknad i Nasjonal Transportplan i fjor vår at ordningen primært skal gjelde de store byene. Jeg mener vi har alle muligheter for å kjempe Kristiansand inn i denne gruppen, sier han.

Torsdag var Grøvan og resten av Stortingets transportkomité på besøk i Kristiansand, og fikk seg forelagt de trafikale utfordringer for en region som vokser kraftig. For å nå klimamålene, har regjeringen vedtatt at all vekst i bytransport skal tas på gange, sykkel og kollektiv.

Konstruktiv

— Hvis vi skal få til en kollektivsatsing som både sikrer fremkommelighet og oppfyller klimakravene trengs det statlige investeringer også i Kristiansand. Dette har jeg godt håp om å få både regjeringspartiene og opposisjonen med på, sier Grøvan.

Opposisjonen er ikke motvillig:

— En hovedgrunn til at Kristiansand bør komme med er at de har vist at de kan jobbe konstruktivt med utbygging av kollektiv- og sykkelnett, sier transportkomiteens Magne Rommetveit (Ap) fra Hordaland.

Hvor mye som trengs og når pengene kan komme, er høyst usikkert, men Grøvan sier det viktige nå er å få nedfelt prinsippet som en merknad i statsbudsjettet til høsten.

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) var torsdag på reise, og hans statssekretær Bård Hoksrud er forsiktig i uttalelsene:

— Vi er klar over ønskene, og dette er noe av det vi jobber med nå. Men jeg tør ikke gi noen løfter, sier han.