KRISTIANSAND: — Jeg skal være forsiktig med å forskuttere noe, men det er klart at strekningen mellom Kristiansand og Stavanger er en svært god kandidat for et slikt veiselskap. Det er en hovedfartsåre mellom to store byer og er ulykkesbelastet, sier Bård Hoksrud (Frp), statssekretær i Samferdselsdepartementet.

Det nye statlige veiselskapet er regjeringens svar på hvordan veiutbygging skal skje raskere og mer helhetlig. Selskapet kan ta opp lån, få tilført kapital over statsbudsjettet og få en andel av årsavgiften.

Det kan også ta inn bompenger.

Ideelt

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud, vil bygge ut strekninger på opptil 80 km om gangen når det nye veiselskapet er etablert. Her fra Vest-Agder Frps årsmøte tidligere i år sammen med Stian Storbukås, fungerende gruppeleder i Kristiansand Frps bystyregruppe. Foto: Kjartan Bjelland

Fædrelandsvennen har snakket med veisjefen i region vest, Helge Eidsnes og Kjell Inge Davik i region sør. Ifølge Davik er strekningen mellom Kristiansand og Stavanger ideell siden den ikke går innom store byer.Ifølge dagens planer skal det bygges firefeltsvei mellom Kristiansand og Vigeland, men samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har sagt at det også kan bli firefelts vei videre vestover.

Leder av samferdsels-, areal— og miljøutvalget i Vest-Agder fylkeskommune, Kåre Glomsaker (Frp), mener byggingen kan starte innen fire år hvis regjeringen bestemmer seg for å legge strekningen Kristiansand - Lyngdal inn i et nytt veiselskap.

Akkurat det vil ikke Kjell Inge Davik gå god for.

— Per i dag tar disse planprosessene lang tid, og noen av dem er helt i startgropen. Vi vet heller ikke hvordan veiselskapet vil være innrettet, men det er ingen tvil om at det ligger store muligheter i å se store, sammenhengende strekninger under ett, sier han.

Planlegging

Regjeringen har etterlyst ferdige planer for strekningen Vige - Lyngdal. Det skjedde sist på et møte nylig mellom statssekretær Bård Hoksrud og lokale politikere fra Lindesnesregionen.

— Vi må nok innse at vi ikke har vært flinke nok til ha planene klare. Da er det heller ikke noen prosjekter å gå i gang med, sier Kåre Glomsaker (Frp).

Lang planleggingstid skyldes blant annet at kommuneplaner må forandres når vei bygges, at det kreves tidkrevende utredninger og at det kommer innsigelser.

— Det at departementet etterlyser klare planer, viser at de er interessert i å gjøre noe raskt. Nå må vi bare passe oss så vi ikke kommer i et uføre der strekninger tar altfor lang tid å planlegge, sier Glomsaker som er sikker på at strekningen Kristiansand - Lyngdal kommer inn i veiselskapet.

Åtte mil

Ifølge Bård Hoksrud ønsker de sammenhengende utbygging av 70-80 km vei.

— Men selv om dere lar et eget selskap bygge vei, vil det jo fortsatt koste like mye?

— Stortinget vil nok bevilge kapital til selskapet, men fordelen er at handlefriheten blir større. Dette selskapet kan låne penger på samme måte som Avinor, og det kan ha egne inntektskilder, sier Hoksrud.

Også opposisjonen vil gi selskapet en sjanse:

— Vi vet ennå ikke hvordan et slikt selskap vil se ut, så jeg vil ikke si noe hverken for eller mot. Men det skal ikke være noen tvil om at vi alle er interessert i å få gjort noe med E 39, sier Odd Omland, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet.