Fra klokka 16.00 og fram til rundt 19.30 satt 20 personer og meklet om Ytre ringvei, under ledelse av fylkesmann Ann-Kristin Olsen.

— Det har vært en god tone med konstruktive drøftinger. Men partene fant ut at de vil ta en pause og komme sammen igjen mandag klokka 16, opplyser assisterende fylkesmann Tom Egerhei til Fædrelandsvennen onsdag kveld.

- Er du mer optimist nå enn før meklingen startet?

— Så lenge det er vilje til å videreføre mekling, må man være optimist.

Fylkesmann Ann-Kristin Olsen klar til å starte mekling mellom Statens vegvesen, Fylkesmannens miljøvernavdeling, Kristiansand og Songdalen kommuner. Rundt 20 personer deltok i møtet på Fylkeshuset onsdag kveld. Foto: Vegard Damsgaard

— Sjekker ut noen tingSom følge av innsigelser ble det innkalt til mekling mellom Kristiansand og Songdalen kommuner, fylkeskommunen, Fylkesmannens miljøvernavdeling og Statens vegvesen onsdag.

- Vi gikk fra hverandre for å sjekke ut noen ting og tenke videre, sier en meget ordknapp Kristiansands-ordfører Arvid Grundekjøn etter møtet.

- Er det gode muligheter for løsning?

— Det får neste møte vise, svarer han.

Prosjektleder i Statens vegvesen, Nils Ragnar Tvedt, sier partene går hver til sitt for å «tenke litt».

- Det nytter ikke å sitte rundt bordet der og trykke. Vi var effektive de timene, men når det ikke var videre fremdrift der og da, ble det enighet om å ta pause og møtes igjen mandag, sier Tvedt til Fædrelandsvennen.

Det har kommet fram diverse innspill i møtet som skal sjekkes ut.

Songdalen-ordfører Johnny Greibesland sier de har fått i hjemmelekse å kvalitetssikre diverse ting.

— Jeg har ikke lyst å gå i detalj, men det har kommet fram diverse innspill i møtet som skal sjekkes ut. Dette er en kjempekrevende sak som er viktig for oss alle. At vi bruker litt tid på å gå gjennom ting tror jeg kan være lurt, sier Greibesland.

- Må gjøre fullstendig retrett

- Jeg kan ikke skjønne at det kan bli en lokal forhandlingsløsning. Da må veivesenet gjøre fullstendig retrett, noe som hadde vært å håpe, uttaler Pål Friis, leder for Vågsbygd Vel.

Et drøftingsmøte mandag i forrige uke viste at partene står langt fra hverandre. Der lanserte Statens vegvesen en 60 meter høy og like bred skjæring med bratt fjell på begge sider gjennom Mjåvannskogen, i stedet for 250 meter ekstra tunnel.

Dette forslaget presenterte veivesenet i forrige uke. Skjæringen gjennom skogen ved Mjåvann kan bli 60 meter høy, 65 meter bred og 250 meter lang.  Foto: STATENS VEGVESEN

Veivesenet mener de har strukket seg lenger enn langt for naturen når 11 av den 16 kilometer lange strekningen er foreslått lagt under bakken. Deres forslag har en kostnadsramme på 8,2 milliarder kroner. De godtar ikke kravet fra politikerne i Kristiansand og Songdalen: At samfunnet må ut med ytterligere 400 millioner kroner:

Jeg er redd for at det blir så viktig å komme fram til en løsning at de vil selge noe.

80 millioner for tunnel ved Kjerrane og ytterligere 320 millioner for lang tunnel forbi den nordlige delen av Vågsbygdmarka og over i Songdalen.

Forundret over veivesenet

I meklingsmøtet presenterte veivesenet først sin anbefalte løsning, før partene redegjorde for sine standpunkter.

Det skal ikke ha kommet nye forslag på bordet under møtet onsdag kveld, men justeringer kan fort bli tema mandag.

— Jeg synes utgangspunktet til politikerne fra Kristiansand og Songdalen er veldig bra, men er samtidig redd for at det blir så viktig å komme fram til en løsning at de vil selge noe, sier Friis, og legger til:

Pål Friis, leder for Vågsbygd Vel. Foto: Jon Anders Skau

— Jeg synes det er underlig at en etat som veivesenet fremstår som en part med sterke, egne meninger, i stedet for å lytte til politikerne.Han mener denne konflikten er særegen langs fremtidens E 39 til Stavanger, da ingen andre truede naturområder berører like mange mennesker.

Vellederen appellerer til at politikerne må stå fast på sitt, om så meklingen må brytes og saken oversendes for en tidkrevende avgjørelse i departementet.

- Veivesenet ville aldri foreslå å røre Jegersberg eller Baneheia, de vet det er politisk umulig. Men vestover til industribygda Vågsbygd tror de det er politisk mulig. Da har veivesenet feilberegnet, mener Pål Friis.