LILLESAND:

Hva er galt med saltet?

— Saltet gjør dekka og veien sleip. Saltet blir til ei feit og fæl suppe du kan skli på.

Som igjen fører til ulykker?

— Ja og jeg mener noe av årsaken til trailerkaoset på E 39 skyldes saltingen. Veien er utrolig glatt i en periode fra salting til bar vei.

Hva er din oppskrift?

— Godt gammeldags vinterføre. Vi bor tross alt i et vinterland. Strø med sand ved behov og sett ned farten.

Hvor mye salt pøser du ut?

— Jeg salter bare på motorveien og på det mest hektiske, og når det er som glattest, bruker vi nok 35-40 tonn i døgnet.

Du salter, bilene ruster?

— Veisaltet irriterte meg før. Nå har jeg bare biler jeg ikke behøver å bekymre meg for.

Men saltet redder vel liv?

— Jeg vet nå ikke det. Det skjer stadig ulykker på saltet vei. Må du plutselig stanse på salthinna er bremseeffekten nesten lik null. Det er fire felts-vei med midtdeler som redder liv.

Hvordan kjører folk?

— De kjører som de skulle tro det var sommerføre. Men det er det jo ikke før veien er tørr igjen. Ellers kjører noen som gale når vi brøyter og salter.

Hvordan da?

— De prøver å presse seg forbi. Noen prøver å kjøre mellom oss. Vi kjører tre biler i vifteform for å rydde veien raskt og sikkert. Jeg ber bilistene holde avstand og være tålmodige. Vi gjør dette for deres skyld.

Som høvding har du vel båt?

— Folk ler av meg fordi jeg har brygge, men ikke båt. Har ikke lenger tid. Båten er byttet ut med hus i Spania.

Hva har du ellers jobbet med?

— Jeg har 30 år bak bussratt. I tre år med egne busser. Jeg er snekker, men trives som sjåfør.

Hva ville du bli?

— Var nok politi. Fakke tyver, vet du. Så ville jeg bli flyver, men det gikk jo ikke så bra.

Hva mener du?

— Jeg var to år og sto på kjøkkenbenken i annen etasje. Jeg skulle gripe haspa på vinduet, som sto på gløtt. Vinduet gled opp og jeg fløy ut. Bestemor sto i første etasje og så at jeg passerte på vei ned mot asfalten. Jeg lå seks uker på sykehus. Nei, jeg kunne ikke fly.