Elbiler trenger ikke betale for seg når de bruker gateparkering. Ifølge Kristiansand Parkeringsselskap fører det til at verdifulle parkeringsplasser blir opptatt hele dagen.

Det gjør situasjonen vanskelig for andre bilister som ikke finner plass. I tillegg taper parkeringsselsapet rundt fire millioner i året.

Les også:

Begrensninger

Politikerne er nå enige om å se på om man kan få til flere begrensninger for elbilene. I tillegg ønsker de bedre kontroll av elbiler som står parkert på gateplan.

— Elbilen er et gode, så den vinklingen at vi taper på de, liker jeg ikke. For det er miljøet som vinner, sa Dag Vige (V) i formannskapet på onsdag.

Likevel mener både han og resten av formannskapet at man ikke kan fortsette med dagens situasjon der elbiler står gratis parkert på gateplan hele dagen.

— Det er utrolig viktig at vi anordner privilegiene til elbileierne på en måte som gjør at det ikke blir sinne i den øvrige befolkningen. Og når en elbil blir stående på samme sted hele dagen, eller kanskje bare blir flyttet en gang , skjønner jeg at folk blir sinte på det, sa Vige.

Les også:

Parkeringshus

Forslaget som nå blir utredet betyr at det kan bli tidsbegrensninger flere steder i Kvadraturen, slik at man maks kan stå parkert tre timer. En slik begrensing er det i de mest sentrale delene av Kvadraturen.

I tillegg kan elbilene bli pålagt å bruke en klokke som viser når de startet parkeringen. Det kan gjøre det lettere å kontrollere når de startet parkeringen.

Formannskapet vil også se på om flere parkeringshus kan åpnes for gratis parkering for elbiler. I dag kan de ikke parkere gratis i parkeringshus der det er bom.

Kristiansand Parkeringsselskap har allerede tatt kontakt med sin leverandør for å undersøke om det er mulig.

— Skal vi få til det, må vi få lest skiltet slik at bommen registrerer at det faktisk er en elbil og at den blir åpnet uten at de trenger å betale. Det finnes muligheter, men det kreves et utviklingsarbeid, sa daglig leder i Kristiansand parkeringsselskap, Raymond Solaas, i formannskapet onsdag.

Ikke penger

Selv om tiltakene kan gi større inntekter til parkeringsselsapet, sier flere av politikerne at det ikke er bakgrunnen for innstrammingen.

Les også:

— Forslaget er betimelig og veldig bra. Vi opprettet parkeringsselskapet for å skape orden i gatebildet, ikke for å skaffe større inntekter til bykassa, sa Tor Utsogn (Frp) i formannskapet.

Ifølge Raymond Solaas må parkeringsselskapet også bli flinkere til å kontrollere hvor lenge bilene faktisk står parkert slik at de kan ilegge elbilene bøter hvis de står lenger enn det som er lov.