Det er målt høy konsentrasjon av PFOS i tre-pigget stingsild i Topdalselva. Foto: Arkivfoto
Thomas Hartnik i Miljødirektoratet ser alvorlig på forurensningen rundt Kjevik. Foto: Siri Nordberg

I en rapport fra Miljødirektoratet får Avinor kritikk for mangelfull dokumentasjon om forurensningsnivået ved Kristiansand lufthavn Kjevik. Direktoratet mener at nivåene av miljøgiften perfluoroktylsulfonat (PFOS) registrert i området er høyere enn Avinor har rapportert. Miljødirektoratet har nå sendt pålegg om å utarbeide ny tiltaksplan.

PFOS har tidligere vært brukt som brannskum til slukking av oljebranner og til brannøving ved lufthavner, men har de ti siste årene ikke vært i bruk på Kjevik. Giften er ikke nedbrytbar, og PFOS-forurensning er et velkjent problem i områdene rundt norske flyplasser.

Registrert i organismer

«Høye konsentrasjoner av PFOS finnes i organismer både i fjorden, elva, bekken og på land. [...] Målte verdier i vann og biota indikerer dessuten at spredning av PFOS fra brannøvingsfeltene er større enn hva Avinor oppgir», heter det i rapporten.

— Vi tror ikke det er alvorlig for mennesker, men kan ikke utelukke at det kan være en risiko for vannlevende organismer i nærheten av Kjevik. Forurensningen kan gå ut over organismenes forplantningsevne, og forflytter seg oppover i næringskjeden når de spises av andre organismer, sier Thomas Hartnik, seksjonsleder for avfall og grunnforurensning i Miljødirektoratet.

Direktoratet kritiserer også Avinor for å undervurdere risikoen for helse- og miljøeffekter. Målte vannkonsentrasjoner i Topdalselva er i følge direktoratet 10.000 ganger høyere enn Avinor tidligere har rapportert, og i underkant av hundre ganger høyere enn anbefalt grenseverdi for ferskvann.

— Dette mener vi er alvorlig. PFOS står på listen over kjemikalier vi i størst mulig grad vil begrense utslipp av innen 2020, sier Hartnik.

Avinor utarbeider en ny rapport basert på nye feltundersøkelser i området som etter planen skal være klar i løpet av høsten. Miljødirektoratet valgte ikke å etterkomme Avinors ønske om å utsette pålegget til all dokumentasjon lå på bordet.

- Tiltak antakelig nødvendig

— Da vi ble varslet om at vi ville få et pålegg, informerte vi Miljødirektoratet om at all dokumentasjon ikke var sendt inn. Vi har tatt en del nye prøver og samlet inn data som ikke har blitt tatt med i pålegget, sier Jarl Øvstedal, prosjektleder i Avinors miljøprosjekt.

Han reagerer på at Miljødirektoratet skriver at Avinor undervurderer risikoen for negative effekter i miljøet rundt Kjevik.

— Det er litt beklagelig at de har konkludert på den måten de har gjort uten å ha all tilgjengelig dokumentasjon fra Avinor, sier han.

Hartnik på sin side mener at det nå er på tide å fokusere på tiltak.

— Vi har kjent til denne forurensningen lenge, og det er grunnlag for å si at det kan være nødvendig å gjøre tiltak. Avinors nye undersøkelser kan heller brukes i den nye tiltaksplanen, sier han.

Kan bli aktuelt å klage

Om Avinor vil klage inn pålegget gjenstår å se.

— Vi evaluerer for tiden pålegget sammen med fagfolk innen miljøvern. Dersom det viser seg at PFOS-nivåene har en uakseptabel påvirkning på miljøet, skal vi lage ny tiltaksplan. Men dersom vi konkluderer med at nivåene er akseptable, kan det bli aktuelt å klage, sier Øvstedal.