KRISTIANSAND: I disse dager rives det meste i tredje etasje og loftetasjen.— Nye skillevegger skal bort. Opprinnelige vegger skal fram, sier prosjektleder Frantz Sundlien i firmaet Aberdeen Property Operations, hvilket er NSBs forvaltningsselskap.Fire millioner kroner koster det todelte arbeidet. Det første handler om å rive og installere heis/ventilasjon. Det andre om å innrede de restaurerte lokalene.Ettersom den 108 år gamle bygningen er verneverdig, er det lite som kan gjøres utvendig. Ikke parafinlamper

— Det eneste er utskifting av de øverste vinduene. Her skal såkalte husmorvinduer ut og buede vinduer i gammel form inn. Innvendig skal den gamle takkonstruksjonen igjen bli synlig, sier Sundlien.- Alt blir selvsagt ikke som det var i 1896. Vi kan ikke godt bruke parafinlamper heller, påpeker Gunnar Nøding, regionsjef i Aberdeen Property Operations.Han regner med at restaureringsjobben er gjort ved nyttårstider.I de to nederste etasjene skjer ikke annet enn at brukerne får adgang til heis og friskere luft. Usikkert for «nybygg»

Det staselige murbygget ble innviet samtidig med at Sørlandsbanen åpnet i 1896. En minnestein til høyre i enden av spor 3 har tatt vare på den begivenheten, med monogrammet til kong Oscar II risset inn.På minnesteinen bak den venstre bufferen i samme sporende står en annen minnestein, som hjelper til å huske at Kong Haakon VII kom for å erklære Sørlandsbanen til Oslo for åpnet i 1938.Hva som skal skje med den vestre delen av stasjonsbygningen avhenger av den fremtidige Euroterminalens endelige funksjon. Denne delen, som i tur og orden har huset Restaurant Konkylien, Jernbanekafeen, Caroline og Narvesen, ble reist i funkisstil på 1930-tallet og påbygget i 1959.lars.hollerud@fedrelandsvennen.no