OSLO: — Jeg visste at Ibsen var stor. Det jeg ikke var på det rene med - det var hvor svær han er, sier Nora Ibsen langsomt og overveid.I natt går vi inn i Ibsen-året 2006. Den 23. mai 2006 er det 100 år siden Henrik Ibsen døde. Hundreårsmarkeringen skal foregå ikke bare i Norge, men over hele verden.For et drøyt år siden ble Bentein Baardson ansatt som direktør for Sekretariatet for Ibsen-året 2006. To måneder senere kontaktet han sin samarbeidspartner gjennom utallige produksjoner, Nora Ibsen, og ønsket henne med i teamet som skulle planlegge og gjennomføre den store nasjonale og internasjonale Ibsen-satsingen i året vi nå går inn i.Samarbeidet mellom Nora Ibsen og Bentein Baardson begynte for mange år siden da Baardson var sjef på Rogaland Teater. Samarbeidet må vært vellykket, for da Baardson ble regissør for åpnings- og avslutningsseremoniene under Lillehammer-OL i 1994, ønsket han igjen Nora Ibsen med i teamet. De har samarbeidet i alle Baardsons store produksjoner for Agder Teater i Fjæreheia, så de er vant til å slite sammen under svært varierende forhold.- Under de siste to produksjonene i Fjæreheia, sist under Antigone, tok jeg meg i å tenke på om jeg hadde gjort noe galt i forhold til Bentein Baardson. Han snakket jo ikke til meg. Men så kom jeg fram til at det er jo akkurat det som kjennetegner vårt samarbeid. Vi snakker ikke. Vi bare gjør. Det er vel det som kjennetegner et godt team. Man sparer tid på den måten. Han stoler på mine vurderinger. Og jeg kjenner ham og vet hva som foregår på det kunstneriske plan oppe i hodet hans, sier Nora Ibsen. Skap-kristiansander

Hun er ansatt som produksjonssjef på Agder Teater, og har permisjon for å arbeide med Ibsen-året. Hun er i tillegg kvalifisert skap-kristiansander: Hun gikk to år på Kristiansand Katedralskole i ungdomstiden og bodde da hos familien Werring på Nedre Lund.Og så er hun altså tippoldebarn til Henrik Ibsen. Forresten til Bjørnstjerne Bjørnson også. Det har seg slik at Bjørnstjernes datter Bergljot giftet seg med Henriks sønn Sigurd. Sammen fikk de sønnen Tancred, som giftet seg med Lillebil. Disse kalte også sin sønn Tancred, og han er far til Nora.Så kan en jo lure på om det betyr noe for henne - i den jobben hun har nå - å hete Nora Ibsen og være i såpass nær slekt med ikonet.- Noen tror jo at jeg tuller når jeg svarer på telefonen. Andre tror kanskje at jeg har kommet lett til jobben på grunn av navnet, og det synes jeg selvsagt ikke noe om. Ellers lurer jeg jo på om jeg bør ha noe sterkere forhold til min egen tippoldefar enn folk flest har til sine tippoldefedre. Det er jo tross alt noen generasjoner imellom. Og noen ganger kan det bli helt absurd, som da jeg kom til London for å se en forestilling. På forhånd ble jeg oppringt av teatret som lurte på om jeg hadde noe imot å møte noe presse. Det jeg ikke hadde sett for meg var at jeg ble møtt av, i tillegg til en rekke London-aviser, både Dagbladet og NRK - fordi Ibsen dro til London for å se Ibsen? Jeg er Nora, jeg, og skjønner jo ikke helt grunnen til slikt oppstyr, sier hun.Hun kan fortelle om pussige episoder både i Egypt og Kina, i land der slektsbånd og slektshistorier antakelig er viktigere enn hos oss.- Å være tippoldebarn til Henrik Ibsen betyr i noen tilfeller at jeg må oppføre meg meget pent og ordentlig, noe som faller meg meget tungt. Vel, jeg har vel et forhold til tippoldefar Ibsen fordi omverdenen har gitt meg det. Men, gud, så glad jeg er for at jeg ikke er blitt skuespiller. Skuespillerinne heter det.- Eller -inde?- Nei, det var Lillebil som var det, med -inde på slutten. Hun ble meget fornærmet og påpekte at hun ikke hadde skiftet kjønn da hun en gang ble titulert skuespiller. 70 land er med

Nora Ibsen begynte sitt arbeid med Ibsen-året med å kartlegge hva som skjer av Ibsen-feiring rundt om i verden i forbindelse med 2006.- Det er 70 land som skal gjøre noe. Vi har registrert 450 evenementer rundt om i verden, og i Norge er det over 300. Med evenement mener vi arrangementer av en viss størrelse, som for eksempel Nationaltheatrets Ibsen-festival, som har 20 premierer. Snakker vi om forestillinger kan du gange det med 10 eller 20. Det må jo bli svært mye Ibsen i denne verden, slår hun fast.Mye av dette skjer av seg selv, forklarer hun. Folk som har noe på gang melder seg hos Ibsen 2006 og ønsker å være registrert og dermed være en del av den offisielle Ibsen-markeringen.- Nettstedet vårt, www.ibsen.net, har enorme tall nå, en million treff og 400.000 besøk månedlig, og det skjer før Ibsen-året er i gang, sier hun, og anbefaler gjerne et besøk på www.ibsen.net.- Hvilke begivenheter i året som kommer ser du selv mest fram til? Åpning i rådhuset

— Det må være åpningen 14. januar, og så den store festforestillingen i Egypt i oktober. Åpningsforestillingen skjer i Oslo Rådhus 14. januar og sendes på NRK fjernsynet dagen etter. I åpningen har vi ikke noe teater med, for Ibsen spilles på teatrene hele tiden likevel. Hver uke spilles en Ibsen-forestilling mellom 120 til 150 steder i verden. I åpningsforestillingen ønsker vi å fokusere på Ibsen som inspirator og generator for nye kunstarter etter hans død.Det blir Ibsen-glimt fra Danmark, Egypt, Kina og Italia, blant annet, det blir besøk av gjestende internasjonale stjerner som skal få en Ibsen-pris fordi de har gjort Ibsen kjent. Og så kan man vente seg en grand finale, lover hun.En ti minutter lang finale med 160 medvirkende er bygget over utdrag av Werner Egks (1901-1983) opera «Peer Gynt» fra 1938, et verk som for de fleste er ukjent. Unge, norske designere og motestylister står for kostymene. Det å samarbeide med disse er utrolig morsomt og hadde neppe vært mulig i et institusjonsteater. De representerer en helt ukjent verden for oss fra teatret. Fra et profesjonelt teaterståsted får man angst i en slik sammenheng. Men man får alltid angst tre uker før premièren, forresten, sier hun.- Hva tror du blir det største for deg i Ibsen-året?- 14. januar og 26. oktober, sier hun raskt - dagene for åpningsforestillingen og festforestillingen i Egypt, sier hun først. I neste setning endrer hun oppfatning:- Nei, 16. januar og 29. oktober. Når alt er over. Det tror jeg nok fra mitt personlige synspunkt blir det beste. Da er det over for meg som produsent. Det er det egoistiske svaret, sier hun, og endrer oppfatning enda en gang: Rapport

— Jeg tror det største blir å skrive rapport. Når vi får samlet alt som har skjedd, når vi har statistikk over det hele. Nå er alt så fragmentert. Men å ta hele dette puslespillet og lage rapport, da tror jeg vi blir sittende nokså måpende tilbake, selv om vi nok aldri får den totale oversikten, sier hun.Nora Ibsen liker å lage oversikter og er en kløpper med både regneark og andre slags ark på datamaskinen.- Jeg kjøpte min første pc i 1986. Jeg er en sånn som elsker bruksanvisninger. På en Commodore 64 lærte jeg barna mine basic. Jeg er så glad for at jeg lærte latin som barn, og basic er dataalderens latin, sier hun.Så tar hun fram en sort veske:- Her er barnet, sier hun, og haler fram en laptop.Intervjuet er over. Det er begynt å bli kveld, og Nora Ibsen skal ha et par timers pause før døgnets andre arbeidsøkt begynner. Det er nemlig ganske hektisk nå rett før Ibsen-året åpner. Første arbeidsøkt for Nora går fra omkring 10 om formiddagen til henved 18-tiden. Andre økt begynner gjerne kl. 22 og varer til 03 om natten, eller vel så det.Når Ibsen-året går mot slutten, skal den internasjonale markeringen få et høydepunkt i Egypt. Peer Gynt skal fremføres foran Sfinxen, i en gedigen teater-konsert-versjon med Griegs musikk, den 26. og 27. oktober. Men hvorfor skal det skje i Egypt?- Henrik Ibsen var der selv. Han representerte Norge og Skandinavia under åpningen av Suez-kanalen i 1869. Og Sfinxen har en sentral plass i Peer Gynt. Det er Sfinxen som konfronterer Peer med det avgjørende spørsmålet: Hvem er du, og hva vil du?