KRISTIANSAND: Over hele byen blir nye bygg satt opp og gamle bygg blir opprustet. Noen av skolene vil være klare allerede ved skolestart.— Det betyr mye for elevene at skolene fungerer godt. De skal tross alt være der i ti år, og de yngste elevene kan være på skolen hele dagen hvis de benytter seg av skolefritidsordningen, sier Grete Olsen, spesialkonsulent ved skolekontoret i Kristiansand.Mens elevene for lengst har flyttet ut av klasserommene for sommeren, er håndverkerne nå på plass. Ut av brakkene

Både skolene på Flekkerøya, Møvig, Lovisenlund, Strømme og Vågsbygd blir bygd ut. Også den gamle Kongens gate skole blir pusset opp. På Hommeren på Torridal er det klart for å bygge ungdomsskole til 107 millioner, men her har ennå ikke utbyggingen begynt.Skoletbyggingen er kjærkommen for både elever og lærere.- Det verste er at det har blitt veldig trangt for elevene. I tillegg til at både elever og lærere har vært plaget med dårlig inneklima, sier Grete Olsen.Løsningen på problemene med for mange elever på for små skoler, har vært å sette opp brakker. Også neste skoleår vil det være elever som får undervisning i brakker. Både på Vågsbygd skole og Flekkerøy skole blir det fortsatt brakkeliv.- Vi er innstilt på et helt år i brakke siden vi skal inn i nye, flotte lokaler etter ett år, sier fungerende rektor på Vågsbygd videregående, Stig Navjord.Som legger til at det ofte kan være bedre med nye brakker enn gamle klasserom siden brakkene ofte er større. Ny skole

Flekkerøy skole er en av skolene som nå blir rustet opp. - Vi har vært 356 elever som har delt på 2800 dårlige kvadratmeter og vi har delvis holdt til i en brakkeby. Vi har også hatt et utemiljø som har vært stereotypt og ikke har lagt godt til rette for fysisk fostring, sier rektor Baard Johannessen.Nybygget er allerede tatt i bruk. Det gamle bygget blir rehabilitert og skal være klart til bruk i 2006.- Det har blitt mye improvisasjon med flytting og triksing de siste årene for å gjøre det beste ut av situasjonen, sier Johannesen.Skolen har de siste syv-åtte årene vært nødt til å bruke brakker for å få plass til alle elevene.- Hva har nybyggene å si for elevenes prestasjoner?- Jeg vil ikke sette likhetstegn mellom det fysiske miljøet og gode faglige prestasjoner. Det jeg tror betyr mest for faglige prestasjoner er en kombinasjon av dyktige formidlere og at elevene får oppleve trygghet, sier Johannessen.