MANDAL: — Jeg har sett bilder av båten, og vi har en ingeniør i Spania som er med å sjekke den. Men foreløpig vet vi ikke noe sikkert om hva som er årsaken til problemene med skroget. Jeg vil ikke tro noe i denne saken, men vite med sikkerhet, sier markedssjef ved Kværner Mandal, Ole Guttorm Ihme.Heller ikke informasjonssjefen ved Haakonsvern kan sin noe om årsaken til uhellet.- Foreløpig vet vi ingenting om årsaken. Jeg var i kontakt med skipssjefen på KNM «Karmøy», og alt tyder på at fartøyet skal dokksettes i dag eller i morgen, sier informasjonssjef på Haakonsvern, Gunnar Vetlegård, til Fædrelandsvennen. Ifølge Vetlegård er det i Sjøforsvarets Forsyningskommando knyttet stor spenning til hva som er årsaken til skadene på KNM «Karmøy».- Kværner Mandal, som har bygd båten, bør vite hva som har skjedd. De kjenner fartøyet og komponentene, og bør derfor være i stand til å komme med en konklusjon, sier Vetlegård.I løpet av få dager vil det bli klart om fartøyet har truffet en gjenstand i sjøen, slik at det er slått hull i skroget. Kværner-ledelsen håper utvilsomt på denne konklusjonen, men skjelver samtidig av frykt for spekulasjonene om hvorvidt fartøyet ikke tåler vann.Konklusjonen til tekniske eksperter fra Sjøforsvaret og Kværner Mandal, som har undersøkt skipet i Vigo i Spania, er like enkel som foreløpig: Det skadede området er 12 meter langt og tre meter bredt og befinner seg delvis over og delvis under vannlinjen. Skadene på minejaktfartøyet ser ut til å ha startet med et brudd i skipets laminatskrog, men uten at man kjenner årsaken.I februar i fjor raste spekulasjonene i media om hvorvidt konstruksjonen av fartøyene var god nok. NRK viste til en Veritas-rapport og fastslo at mineryddingsfartøyene ikke tåler vann. Det førte til stor indignasjon fra flere hold. Påstanden var at det kunne oppstå sprekker mellom lim og polyester. Både Sjøforsvaret, Det Norske Veritas og Kværner Mandal tilbakeviste påstandene. Kværner-ledelsen mener påstanden faller på sin egen urimelighet, fordi tusenvis av båter er laget av samme materiale. Likevel er det ingen hemmelighet at flere spesialister i skipsbyggingsmiljøet i årevis har vært skeptiske til Kværners beslutning om å bygge minerydderne i fiberarmert plast. Verftets mineryddere har vært forfulgt av tekniske vanskeligheter, og ble levert 17 måneder forsinket.Målet for KNM «Karmøy» var opprinnelig Huelva like utenfor Gibraltar. Der skulle den norske minejageren møte andre minefartøyer torsdag i denne uken for å delta i NATOs stående mineberedskap fram til desember. Nå vil det trolig ta minst to uker før fartøyet kan slutte seg til de øvrige NATO-styrkene.Det var tirsdag ettermiddag, idet båten passerte Biscayabukta, at mannskapet oppdaget ulyden som skyldtes sprekkdannelser i skroget like ved vannjetrommet. På den seks timer lange ferden til Vigo var ingen egentlig i fare, men hendelsen skal heller ikke ha vært udramatisk.