KRISTIANSAND: Tallene for NSB og SAS gjelder strekningen mellom Kristiansand og Oslo. For Braathens er også flygningene til Vestlandet med.Uansett er svikten fra en måned til den foregående den største som er notert i år for alle de tre selskapene.Direktør Per O. Bergan i Luftfartsverket, region Agder, tror endringer i arbeidsmarkedet kan forklare en del av svikten.— Innskrenkninger, særlig i oljerelaterte selskaper, kan bety en del. Men flyselskapene vil nok merke dette mer i sine budsjetter enn i antall reisende. For dette er passasjerer som ikke har de rimeligste billettene, sier Bergan.Krengetoget

Mange trodde NSB ville kapre kunder til Oslo etter at krengetoget kom på Sørlandsbanen 1. november. Men så langt har slike tips slått feil. I oktober reiste 45.690 passasjerer over Lunde stasjon. I november var antallet 38.410.- Vi ventet oss ikke noe sus i november. I denne måneden hadde vi faktisk nedgang på alle baner, sier informasjonssjef Arvid Bårdstu.Han regner først med positive utslag når seks krengetog trafikkerer Kristiansand - Oslo daglig fra 25. februar.- Vi ser uansett på tiden fram til 2001 som en innkjøringsperiode, sier talsmannen for NSB.Overrasket

Forsker Arne Rideng ved Transportøkonomisk Institutt er overrasket over tallene.- Det pussige er at vi ikke finner oppgang hos konkurrenter. Selv om november er en laber feriemåned, er det en tradisjonelt god måned for forretningsreiser. Så særlig mange flere bruker neppe bil eller buss. Ikke har november vist det dårligste været, heller. Her må andre forklaringer ligge til grunn. Men det er forklaringer som ikke jeg kan gi, beklager forskeren.Både SAS og Braathens fjernet en avgang hver fra rutenettet i perioden.- Det betyr nok litt, men neppe alt. Jeg er forferdelig usikker på forholdene i industrien. Der er det lite lyst og mye dystert for tiden, sier distriktssjef Rune Tonning i SAS. Han har ingen varsler om ytterligere nedskjæringer fra dagens tilbud på fire avganger.-Spent

Distriktssjef Ronny Andersen i Braathens tror også turbulens i arbeidslivet virker inn.- November var likevel ikke en dramatisk måned for oss. Men situasjonen kan bli dramatisk dersom den blir langvarig. Jeg er spent på fortsettelsen, sier Andersen.Braathens har ingen umiddelbare planer om å kutte i sine åtte daglige avganger mellom Kristiansand og Oslo.