MANDAL: Hendelsen er hentet ett år tilbake i tid. Den 25 år gamle bussjåføren var ferdig med jobben for dagen da han denne novemberettermiddagen kjørte opp Vemyrkleivbakken øst for Mandal sentrum.Midt i denne bakken er den en skarp høyresving. I motsatt kjøreretning kommer så politibilen. Det er uklart hva som skjedde, men bilen havnet uansett i grøfta etter at bussen hadde passert.I grøfta

Sjåføren forklarte dette i retten: «Da jeg oppdaget personbilen la jeg meg så langt til side i mitt kjørefelt som mulig. Etter at bilen hadde passert så jeg at kjøretøyet skled ut i grøften».Han mente han hadde kjørt gjennom svingen på en helt normal måte og at han ikke skrenset med bussen.Politibetjenten hadde derimot en helt annen opplevelse: «Bussen kom i svært stor fart oppover bakken og gjennom denne krappe svingen. Jeg senket selv farten da bussen kom i mot, men opplevde ikke at bussen gjorde det. Heller tvert i mot».Betjenten mente bussen bakre del skled ut i veien og sperret hans kjørefelt. Dermed måtte han kjøre ut i grøfta for å hindre kollisjon.Han anmeldte bussjåføren som fikk 10.000 kroner i bot for hendelsen — en bot han nektet å vedta.I retten kom det fram at det ikke ble funnet noen skrensspor på stedet. I følge avdelingsingeniør Egil Elle ved Mandal Trafikkstasjon ville det være slike spor på stedet, tross våt asfalt.Han mente dessuten at en buss ikke ville skrense slik betjenten hadde beskrevet det. I stedet ville bussen eventuelt også miste veigrepet på forhjulene og skli rett frem.Dermed satt retten igjen uten andre vitner til hendelsen eller tekniske bevis i saken. Dommerne støtte seg videre til en kjensgjerning at personer som har vært direkte involverte i trafikkuhell har en tendens til å være subjektive og mindre eksakte enn andre vitner.Frifunnet

Retten legger stor vekt på hva avdelingsingeniøren har sagt og de mener det er mer enn en teoretisk tvil om bussjåføren har opptrådt uaktsomt.Dermed ble 25-åringen frifunnet.