KRISTIANSAND: — Vi kjører en kampanje for å vise at 80 prosent av bensinprisen består av avgifter. Det gjør de fleste i bransjen akkurat nå, forteller Eirin Jespersen, som betjener Statoil-stasjonen i Elvegata.Prisene hos de forskjellige selskapene viser seg å være temmelig identiske.- Med bonuskort blir det nokså likt. Vi har merket lite til dem, sier Jim Samuelsen på Hydro Texaco ved Starthallen på Lund. Han snakker om naboen han fikk før jul; Remas ubetjente bensinpumpe 100 meter unna. Den har byens rimeligste «nominelle» priser på de to drivstofftypene som kan tappes - blyfri 95 oktan og blyfri 98 oktan. Men altså ingen bonuskort.I Sørlandsparken er konkurranseforholdet enda tettere. Der ligger to ubetjente stasjoner side ved side. Uno X og Smart har identiske priser.Statoils ubetjente stasjon på Sørlandssenteret ligger konsekvent 10 øre per liter over de to konkurrentene.Fem prosent

På blyfri 95 oktan viser Fædrelandsvennens lille runde i Kristiansand at forskjellen mellom dyreste og billigste bensin er 43 øre, tilsvarende nesten fem prosent. Da er bonuseffekten ikke tatt hensyn til. For blyfri 98 er tilsvarende tall 44 øre og 3,6 prosent, for super 98 oktan er det 30 øre og 3,2 prosent, mens forskjellene på dieselpris er størst med 61 øre eller hele 8,9 prosent.Likevel synes folk flest å være lite opptatt av prisnivået når de kommer til stasjonen og skal tanke.- Det er sjeldent folk klager på bensinprisene. Drivstoff må de ha. Vi får noen bemerkninger når prisene går opp, men ingen direkte klager, forteller Eirin Jespersen i Elvegata.Avblåst

Noen raske telefoner til bensinstasjoner i Oslo tyder på at bensinkrigen i østlandsområdet er over.Esso-stasjonen i Vika kan stå som et eksempel. Prisene der ligger midt på treet i forhold til nivået i Kristiansand. (Se tabellen.)- Prisene endrer seg en eller to ganger i uka. Men det er riktig at oljeselskapene nå er i stand til å tjene penger på bensin på Østlandet, opplyser Erik Bagle i informasjonsavdelingen hos Esso Norge AS.(May 11 1999 8:33)