KRISTIANSAND: — Jeg kom kjørende inn i en svak sving da jeg merket at det skjedde noe bak på bilen, jeg kjente at det ristet. Jeg kikket i speilet og så at utstyret var på vei over. Det var ikke så mye jeg kunne gjøre. Alt har røket, kjettingene som holdt den fast har røket tvers av, forteller sjåføren av semitraileren, som ikke vil ha navnet sitt i avisen.Ulykken skjedde i 50-sonen ved Kjosbukta i Kristiansand rundt klokken ni i går morges. Sjåføren av semitraileren fra Årikstad Transport AS kom fra Andøya hvor han hadde vært og hentet oljeboringsutstyret for Maritime Hydraulics AS. Bridgekranen som brukes på oljerigger, veier rundt ti tonn, er cirka 8.5 meter lang, og er verdt mellom to og tre millioner kroner. Kranen var på vei til Hannevika da uhellet skjedde. Politiet har ikke beslaglagt sjåførens førerkort.- Nei, vi har ikke beslaglagt førerkortet per nå. Sjåføren er inne til formelt avhør, og vi vil etter dette avhøret ta stilling til om førerkortet skal beslaglegges. Det vil gå ei stund før vi vet noe mer om årsaken til ulykken, forteller Børge Stensland, operasjonsleder i Agder Politidistrikt.Kjell Årikstad, eier av Årikstad Transport AS, tror ulykken skyldes et tretthetsbrudd på bilen.- Ja, det kan se ut til at hovedårsaken er et tretthetsbrudd i en av surreringene bak på tilhengeren. Surreringene brukes til å feste beltene som holder lasten på plass. På en eller annen måte må det ha blitt en vridning, og lasten har falt av. Traileren er fra 2001, så den er ikke gammel. Derfor kan det være at det er snakk om en produksjonsfeil, sier Årikstad. Bridgekranen hadde kuttet hull i asfalten og flyttet masse jord og gress der den landet, og ødelagte kjettinger lå spredd rundt utstyret. - Vi har sett at to av kjettingene har røket. De er sertifisert til åtte tonn hver, men hvis det har blitt en vridning vil det jo bli mer enn åtte tonns press på et sted, forklarer Årikstad.Det er mye trafikk på strekningen, og bare flaks hindret at det ti tonns tunge utstyret traff noen personer. Kranen ville utvilsomt gjort mye skade hadde den veltet andre veien og truffet noen i en møtende bil.- Vi må bare takke en viss mann der oppe for at utstyret ikke traff noen. Dette er første uhellet vi er ute for. Men det går ikke an å gardere seg mot uhell uansett hvor godt man sikrer. Vi har transportert mye tyngre ting enn dette før, sier Årikstad.Bjørg Hansen, HSC-ansvarlig ved Maritime Hydraulics, beklager også ulykken.- Ja, det er veldig beklagelig at slikt skjer, men det var jo godt at det gikk bra. Dette var en vanlig transport som Årikstad Transport AS utførte for oss. Bridgekranen var på vei til Herman Hansen for pakking og videresending til BP (British Petroleum). Den skal fremdeles leveres, men vi vet ingenting om skadeomfanget ennå, så vi vet ikke når det blir, sier Hansen.Kjettingene som røk, blir nå sendt til Mandal Trafikkstasjon som driver med kontroll av tunge kjøretøy.- Politiet skal sende over kjettingene og en skisse av hvordan lasten var sikret til oss, og så skal vi sende dem videre til analysering, forteller Stein Otto Andersen, senioringeniør i Statens vegvesen.- Vi vil analysere kjettingene for å finne ut hva som har gått galt, om det for eksempel var en tretthetsfeil, eller om lasten var for dårlig sikret. Etter analysene vil vi så komme med vår mening om hva som har skjedd, men dette kan ta to til tre uker, forteller Andersen.- Jeg kan ikke uttale meg om denne saken konkret, men generelt så er sikring av last for dårlig. Vi har hatt mange kontroller, og vi merker at folk slurver veldig med å sikre lasten. Mange ganger er det bare tilfeldigheter som gjør at ikke noen blir skadet, sier han.Det oppstod lange køer etter uhellet, og trafikken måtte omdirigeres en stund.lene.gunvaldsen@fedrelandsvennen.no