KRISTIANSAND: — Det er veldig frustrerende at ventetiden er så lang. Jeg bor avsides i Søgne der rutetabellen består av to skolebusser om morgenen, og er avhengig av å få lappen raskt, sier Ronnie Fagerli.Han er i ferd med å avslutte kjøreopplæringen ved UFO Trafikkskole, og skal bestille oppkjøring så fort teoriprøven er i boks. Fra i høst har ventetiden i Kristiansand vært mellom seks og åtte uker. - Målet er at vi skal kunne tilby oppkjøring innen 15 virkedager, men per i dag er det umulig å oppnå, sier Marit Vetås som er seksjonsleder for trafikkseksjonen ved Kristiansand trafikkstasjon.Hun forteller at pågangen for å kjøre opp har vært ekstra stor fra i fjor høst, fordi mange som allerede har sertifikat vil utvide det for kjøring med tilhenger. Mens antall oppkjøringer har pleid å ligge på 1600 i året, var tallet fra i fjor på 2100 prøver. - Etter en periode med mange kontroller på om folk som kjørte med tilhenger hadde sertifikat for det, ønsker mange å kjøre lovlig, forteller Vetås. Få sensorer

Med fire sensorer til å dekke alle førerprøver i Kristiansand og de nærmeste kommunene i Vest-Agder, er det vanskelig å få bukt med køproblemet. - Vi burde hatt en sensor til, men får ikke flere stillinger. Situasjonen er uheldig, men noe vi må leve med. Nedskjæringer og innstramming er jo trenden overalt i dag, sier Vetås.I forbindelse med ferieavvikling og sykdom blir det ekstra vanskelig å få unna bestillingene på oppkjøring. Det finnes nemlig ingen vikarer som kan steppe inn dersom en sensor er borte.- Vi har hatt to tilfeller hvor sensor har blitt syk når elever skal opp til førerprøven. Begge gangene fikk vi beskjed om å bestille ny time, noe som ville resultert i at elevene igjen måtte ha stått halvannen måned på venteliste. Slikt er ikke holdbart, mener daglig leder for UFO Trafikkskole, Yngve Bjørnstøl. Bjørnstøl sier at situasjonene ble løst ved at sensorene jobbet overtid, etter at han ringte og klaget til trafikkstasjonen.- De gjør så godt de kan, men har for få folk, mener Bjørnstøl. Blir dyrere

Marit Vetås mener planlegging fra kjøreskolenes side kan være med å løse problemet.- Oppkjøring kan bestilles så fort teoriprøven er bestått. Ved å bli ferdig med denne på et tidlig tidspunkt, kan man ta resten av kjøretimene mens man venter på å få kjøre opp, sier Vetås.Bjørnstøl ved UFO Trafikkskole sier at elevene motiveres til å ta teoriprøven tidlig, men at løsningen ikke er optimal.- Elevene har bedre forutsetninger for å klare teoriprøven mot slutten av kjøreopplæringen, når de har opplevd situasjonene det spørres om. Mange ønsker derfor å ta den på et senere tidspunkt, sier Bjørnstøl.Når elevene må vente syv uker på oppkjøring, velger de fleste å ta ekstra kjøretimer for å friske opp kunnskapene foran den store dagen. Dermed blir det fort et par tusen i ekstrakostnader for elevene. - Det er veldig negativt, men dersom man stryker må man jo stå på venteliste igjen, sier Ronnie Fagerli.Kjørelærer Ingrid Nyhaven forteller at det er fire ukers karantene før man får prøve på nytt etter å ha strøket på oppkjøring.- Det blir nesten alltid seks til åtte ukers ventetid, sier Nyhaven.Distriktssjef i Statens vegvesen, Johan Mjaaland, mener køen vil bli mindre utover våren.- Det er forventet at pågangen av folk som ønsker sertifikatet for å kjøre med tilhenger vil gå tilbake mot et normalt nivå, samtidig som vi vil beregne mer overtid på sensorene våre fra april om nødvendig, uttaler Mjaaland.susanne.egenes@fedrelandsvennen.no