Kristiansand: — Dette er jo helt urimelig. Jeg benyttet meg av det tilbudet de har, jeg gjorde slik de ba om, og så ender jeg opp med å bli straffet for det, forteller en lettere irritert Trond Gran.Det var tirsdag denne uken han valgte å parkere bilen i Vestre Torv parkeringshus i Henrik Wergelandsgate. Til daglig er Gran prest i Kirkenes, men familien ferierer nå på hytta på Flekkerøy. Han er derfor ikke særlig kjent i Kristiansand sentrum, og var bare inne for å hente sønnen på jernbanestasjonen.- Jeg kom kjørende mot stasjonen og så et skilt om at det var parkeringsplass her. Da jeg kjørte inn la jeg merke til at det var en billettautomat rett ved inngangen, så jeg parkerte bilen i svingen mellom første og andre nivå. Jeg gikk ned for å kjøpe billett, men oppdaget at jeg ikke hadde noen mynter i lommeboken. Jeg så at jeg kunne betale med kort, og ble stående og lese litt på automaten for å finne ut hvordan det fungerte. Jeg prøvde først én gang, men trykket feil på tidsknappene og endte opp med flere timers parkering. Det trengte jeg ikke, så jeg prøvde på nytt. Denne gangen gikk det greit, jeg tok ut parkeringslappen og gikk de 40-50 meterne tilbake til bilen. Da jeg kom bort til bilen, sto det en parkeringsvakt og la en bot på 500 kroner under vindusviskeren min, forteller Gran.Trond Gran poengterer at han ikke er ute etter å sverte parkeringsvakten, men at han er oppgitt over Europarks system.- Jeg vet ikke hvor lenge hun ventet før hun skrev ut boten, men jeg var borte i mindre enn fem minutter. Jeg snakket med vakten da jeg kom tilbake, og hun var hyggelig og forklarte meg hva jeg skulle gjøre for å klage på boten. Det jeg reagerer på er at tilbudet til selskapet ikke er godt nok. Jeg er ikke kjent i byen, hadde ikke mynter og brukte litt tid på å finne ut hvordan jeg skulle gjøre det. Hva hvis jeg hadde vært en gammel person, eller svaksynt, eller hvis det sto en person foran meg i køen i tillegg? Tre minutter er altfor lite å vente, sier Gran.Ifølge Pål Gleditsch, kontorsjef for Europark som driver parkeringshuset, er det uheldige omstendigheter som førte til at Gran fikk denne boten. - Slik vi ser det har dette problemet oppstått som en kombinasjon av at kunden brukte lang tid på å kjøpe billett, og av at han betalte ved billettautomaten på nivå én og ikke nivå to. Den nærmeste automaten var på nivå to, og vakten så derfor dette som det mest naturlige valget. Hun kunne ikke se noen ved denne automaten, og valgte derfor å skrive ut denne boten etter å ha ventet de obligatoriske tre minuttene, forklarer han.Gleditsch beklager hendelsen.- Dette synes vi ikke noe særlig om, og det er beklagelig at dette har skjedd. Vi har snakket med vedkommende som skrev ut denne kontrollavgiften, og hun bekrefter det som skjedde, sier Gleditsch. - I slike tilfeller, hvis det er mindre enn tre minutter mellom utskriving av bot og betaling av billett, sletter vi automatisk boten. Siden Grans bot er skrevet ut 15.07 og klokkeslettet på billetten viser 15.08 vil det ikke være noe problem for Gran å få kontrollavgiften slettet hvis han sender inn kopi av fakturaen og billetten, sier Gleditsch.lene.gunvaldsen@fedrelandsvennen.no