Milliardæren Jens Ulltveit-Moes verft Umoe Mandal har alt det norske forsvaret på kundelisten, der marinen frem til 2008 skal kjøpe i alt seks hurtiggående patruljebåter av typen "Skjold". Nå håper Ulltveit-Moe også å alliere seg med de amerikanske marinejegerne Navy Seals. De er på jakt etter raske båter som er tilnærmet usynlige på radar, med såkalt "stealth"-teknologi.

— Den norske "Skjold"-båten var etter 11. september 2001 på utlån for testing hos disse spesialstyrkene i ett års tid. Markedsføringen vår har strukket seg helt tilbake til da, forteller administrerende direktør Peter Klemsdal ved Umoe Mandal.

Mens verftet hittil bare har hatt markedsføringskostnader, så får Umoe Mandal nå en studiekontrakt med Navy Seals, der det skal evalueres hvordan "Skjold"-båten vil egne seg for amerikanernes behov.

— De skal ikke ha tunge våpen på den, men bruke den som en "stealth"-frakteskute. De skal antagelig frakte soldatene inn til en kyst i nattens mulm og mørke. Så går de inn og gjør det de skal, før de går tilbake igjen, sier Klemsdal.

Klemsdal advarer derfor mot å tro at studiekontrakten betyr at et gjennombrudd er nært forestående for verftet med over 300 ansatte.

— Vi er ved godt mot, når de er såpass interesserte at de betaler for at vi skal være der. Det er knallbra, men her er det ganske langt frem, sier han.

Store sedler.

Hvis det skulle bli noe kjøp fra amerikansk hold, er det snakk om virkelig store penger. Da Navy Seals i prinsippet kan bli satt inn i operasjoner over hele kloden, er det sannsynlig at de må ha 8-10 båter tilgjengelig. Til sammenligning er Umoe Mandals andel av dagens kontrakt på seks båter med det norske forsvaret på 2 milliarder kroner. På toppen kommer her våpensystemer fra Kongsberg og et fransk selskap på tilsammen 1,6 milliarder kroner. Hvis det blir aktuelt med et amerikansk kjøp, er Umoe Mandal forberedt på at de må kjøpe seg inn i et lite verft i USA. Det er er nemlig strenge krav, stort politisk press, for nasjonal deltakelse i alle forsvarskjøp.

— Hvis vi skal være med på byggingen av dette her må vi nok etablere oss med en lokal enhet i USA, sier Klemsdal.