LYNGDAL: — Det er gøy å være med på Ungdommens kulturmønstring, men nå er jeg veldig nervøs. Jeg har øvd lenge på det jeg skal spille, sier Ida Marie Åsemoen (11) fra Sirdal. Hun var en av de mange jentene som spilte el-gitar på den 20. Ungdommens kulturmønstring, som hadde fylkesfinale for Vest-Agder i Lyngdal lørdag.Mønstringen er blitt en frodig fremvisning av alle de ikke-sportslige aktivitetene barn og unge driver med. Så mangfoldig og viktig er den blitt at talentspeidere allerede er begynt å snuse på om her er kommende stjerner de kan rekruttere. I gangene i Lyngdal kulturhus gikk Skalldyrfestivalens Anne Solvang Salvesen på leting etter talenter til underholdning på sommerens festival. Springbrett

Flere av deltakerne på tidligere mønstringer er siden hentet inn som konferansierer, blant dem Eivind Andersen Seljeseth. De årlige kulturmønstringene har vært springbrett for mang en sørlending med kulturelle talenter. Mange har vært med i opptil ti år og har fått hjelp til å øve seg på å fremføre ting offentlig og tørre å vise seg fram i en profesjonell sammenheng for et stort publikum. Idol-jenta Jorun Stiansen er en av dem. 280 vestegder deltok på årets stormønstring, mot 220 i fjor. Til sammen 25.000 norske ungdommer deltar på kulturmønstringen i år, det er tusen flere enn i fjor.- Stadig flere deltar, også unger som aldri før har stått på en scene. Selv om jeg har holdt på med dette i 20 år, blir jeg fortsatt rørt av ungdom som har laget noe og som tør noe. Jeg kjenner pirringer og sover dårlig om natten, så gripende er det, sier fylkeskoordinator og «døråpner» Inga Lauvdal.Hun forteller hvordan mønstringen har utviklet seg.- I starten var det uro og lite respekt under fremføringen av stillferdige innslag som klassisk musikk. Dette har endret seg totalt. Nå applauderer rockerne like mye etter et stillferdig innslag, sier Lauvdal. Oppdrar publikum

Hun ser hvordan Ungdommens kulturmønstring har hatt en oppdragende virkning.- Alle kulturhusene som bygges her til lands skal fylles ikke bare med innhold, men også med publikum. Vi gir folk opplæring i å gå i teater og konserthus. Ungdommen får et forhold til kulturhusene når de selv deltar som utøver og publikum i mønstringene. Vi ser også at mange voksne er i en sånn sal for første gang når de kommer for å se barna sine opptre, sier Lauvdal.Under åpningen av kunstutstillingen delte hun ut en vakkert innpakket rød rose til samtlige unge som hadde levert bidrag til utstillingen, kanskje den første de fikk i sitt unge liv.En av dem som fikk rose var søgnegutten Glenn Nilsen (14) som hadde latt seg inspirere av Tine-skandalen. Han hadde laget et hus av kapslene på kartongene fra skolemelka.- Ser du ikke at huset er på vei til å sprekke? Akkurat som Tine gjorde i ostesaken, sier Glenn.11 år gamle Michelle Høyland er lei seg for at hun er for ung til å gå videre til landsmønstringen i Trondheim 19.-22. mai. På rommet sitt hjemme i Lyngdal har hun laget nålekunst kalt «Et solvakkert fellesskap».Årsaken til at de yngste ikke får være med videre er at det blir for mye å administrere. Derfor ble det fredag heller arrangert to kurs for de minste med profesjonelle instruktører der 24 barn deltok, ett i scenefremføring og ett i dans. Blant de eldste bidragsyterne var det kunstneriske nivået betydelig utviklet. Blant de mange flinke utøverne var flekkefjordjentene Therese Svege Ellingsen (15) og Tøri Fladen. De fremførte noe så utradisjonelt som lokkeslått for to kornetter og slagverk - iført bunad. Jentene har spilt kornett siden de var bitte små og fikk et plutselig innfall om å delta på kulturmønstringen for første gang.- Musikk betyr mye. Veldig mye. Vi liker det meste, jazz, country og pop, men ikke opera. Og så er det så sosialt å spille i korps og band. Men vi kommer neppe til å satse på musikken som jobb. Kanskje blir vi heller journalister, sier de to. Men spille kornett vil de fortsette med, også når de blir voksne. Mye dans

Blant deltakerne over 13 år valgte en jury ut fem sceneinnslag, 3-5 utstillingsgjenstander og 1-3 videoer som går videre til landsmønstringen.- I år er det lite teater, bare tre innslag, men veldig mye dans, og det er god aldersspredning blant deltakerne. Vi har opplevd et generasjonsskifte. I fjor deltok veldig mange over 15 år. I år har det jevnet seg ut, sier Lauvdal.