— Det er ei veldig flott tomt med fin eksponering mot E18, og den er romslig nok. Dessuten ligger den midt i Agder med korte avstander til både de store byene og innlandet. Etter det vi har hørt har Sørlandsparken rundt ti millioner besøkende i året, sier arkitekt Mike Befus og siviløkonom Øyvind Soltveit.

Sykkelmiljøet i distriktet ser for seg at en mulig velodrom på 200 meter kan få stor betydning både for elitesyklister, rekruttering og mosjonister. Foto: Trollvegg arkitektstudio

Tirsdag brakte Fædrelandsvennen nyheten om at de to gründerne i snart tre år har jobbet med en planer om et gigantisk megasportkompleks— O2 Drom - til flere hundre millioner kroner i Sørlandsparken. En 2,4 kilometer lang skiløype med laserskiver for skiskyting samt en velodrom på 200 meter er hovedingrediensene i prosjektet, som også skal inneholde bane for BMX-sykling, squash, treningssenter, badstuanlegg og konferansesenter for næringslivet.

- Høyst realistisk

Reaksjonene har ikke latt vente på seg. Innendørs skihall, velodrom og bmx-bane under samme tak finnes ikke maken i hele verden. Spørsmålet entusiastene stiller seg er imidlertid om «er dette for godt til å være sant?».

— Vi mener at det er høyst realistisk fordi det er kostnadseffektivt både å bygge og drifte. Vi har gjort forundersøker som viser at vi skal klare å få det lønnsomt, først og fremst gjennom sponsor- og billettinntekter, sier Soltveit.

— Hvordan har dere kommet fram til dette?

— Vi sammenligner med det vi kan sammenligne med. I tillegg har vi gjort forskjellige kalkulasjoner hvor vi blant annet har sett på befolkningsgrunnlag, hvor mange som driver med ski og sykkel, og i sum har vi kommet fram til at dette skal la seg gjøre, sier Soltveit, som blant annet har vært i kontakt med skitunnelen i svenske Torsby.

- Billigere tomtekostnader

Deres store trumfkort er at hall skal være billigere enn skitunnel både å bygge og drifte.

— En hall krever mye mindre areal slik at tomtekostnadene blir billigere. Dessuten blir det billigere strømutgifter når vi slipper å blåse kaldluft inn i en lang tunnel. Dette vet vi etter å ha vært i kontakt med rådgivere innen energi, sier Befus.

— Hvor mange besøkende må dere ha i året for at det skal gå rundt?

— Det ønsker vi ikke å gå ut med, men vi har tall vi presenterer for investorene. Og det er gjennom dem vi ser at dette er realistisk.

Skiløyper med skytebane for laser er en av pålene i prosjektet. Foto: Trollvegg arkitektstudio

— I Torsby har de 30.000 årlig i skitunnelen. Men dere må jo ha mange flere?- Det må vi. Men den ligger mye mindre sentralt til, og har en vesentlig dårligere brukeropplevelse enn det vi vil kunne tilby.

Vil ha helårsdrift

— Hvordan skal dere beholde entusiasmen for prosjektet?

— Først skal vi få til en avtale med Lillesand kommune om tomt samtidig som vi skal jobbe videre med investorer. På den måten tror vi at vi skal klare å beholde entusiasmen blant de mange ski- og sykkelinteresserte, som har vist seg å være enda flere enn vi trodde. Mottakelsen av prosjektet har gitt oss en kjempeinspirasjon til å jobbe videre, sier de.

Tanken er at det skal være helårsdrift. Men når det gjelder byggestart - og ferdigstillelse - er duoen svært hemmelighetsfull.

— Det er det for tidlig å si noe om. Fokuset vårt er finansiering, og når den er på plass, kommer det til å gå fort. Tomta er jo ferdig planert, sier Soltveit.

- Ønsker å få det til raskt

— Hvor står dere i 2020?

— Vi går for at vi kan stikke spaden i jorda i overskuelig fremtid. Vi ønsker få til dette raskt, og slik prosessen ser ut nå, tror vi det lar seg gjøre.

Mike Befus (t.v.) og Øyvind Soltveit (nr. tre fra venstre) var tirsdag ettermiddag i møte med Jan Omli Larsen Lillesand-ordfører Arne Thomassen, som begge representerer Lillesand Næringsarealer. Foto: Sondre Steen Holvik

— Hva-sier dere til dem som tror dette er et luftslott?- Dette kan realiseres. Det vi trenger er at politikere, investorer og allmennheten er med. Da vil dette bli realisert, fastlår Mike Befus.

- Vi er veldig interessert i en avtale

Arne Thomassen er svært interessert i å få til en avtale med O2 Drom om tomt.

— Vi kommer ikke til å være vanskelige. Vi er et offentlig selskap eid av Lillesand og Kristiansand kommune med et stort ansvar for å forvalte midlene på en god måte. Dette er et utrolig spennende prosjekt som gagner hele regionen. Jeg tror lett vi kan bli enige om en avtale for tomta, sier Arne Thomassen, som både er ordfører i Lillesand og styreleder for Lillesand Næringsarealer.