De første dynamittsalvene er fyrt av på strekningen der 16.000 biler suser forbi hvert døgn, og en provisorisk rundkjøring vil være på plass allerede om en måneds tid. Redusert fartsgrense, nattestengt vei og periodevis fem-minutters trafikkstans på dagtid, er andre konsekvenser bilistene vil merke mens arbeidene pågår.

— Denne utbyggingen gjøres for å bedre trafikksikkerheten, sier byggeleder Geir Norum i Statens vegvesen. Han bor selv på Vigeland i Lindesnes, og har inngående kjennskap til veistrekningen det stadig flikkes på.

15 mann fra entreprenøren Risa er nå i sving i snøkavet, og ved Tangvall er store deler av bergveggen sprengt bort.

Nattestengt i tre måneder

Den største dramatikken knytter seg imidlertid til sprengningsarbeidet på Klepland som starter om 14 dager. En 35 meter høy fjellvegg skal bort, og 40.000 kubikkmeter stein skal sprenges ut i et område med kvikkleire.

— Da må vi stenge E 39 om natten i tre måneder, og det blir omkjøring på fylkesvei 114 fra Tangvall til Storenes, forklarer Norum.

På dagtid og i helgene vil E 39 være åpen, men utenom rushtiden må bilistene være forberedt på å bli stanset i korte perioder av gangen.— Ved Storenes vil det bli bygget en midlertidig rundkjøring så trafikken skal gli smidigere mellom fylkesvei 114 og E 39 i byggeperioden, sier byggelederen.

Rundkjøringen ved Tangvall blir permanent, og denne skal stå klar innen utgangen av 2014. ## Ikke firefelts vei

Når hele prosjektet er ferdig i mai 2015, vil E 39 gjennom Søgne ha om lag tre kilometer med det de fleste oppfatter som firefelts vei.

— Tofelts med midtrekkverk og to forbikjøringsfelt, korrigerer byggeleder Norum, og viser til at veibredden er for smal til å komme i firefeltklassen.

Prislappen på arbeidet som gjøres nå er 25 millioner kroner for biten mellom Brennåsen og Rosseland, og 187,5 millioner for de øvrige to strekningene.

— Dette er penger til trafikksikkerhetstiltak som er prioritert i Nasjonal Transportplan og finansiert gjennom statsbudsjettet, opplyser prosjektleder Jan Helge Egeland i Statens vegvesen.Midt i mellom strekningene som utbedres nå, ligger en veistubb på halvannen kilometer som ble ferdigstilt i 2008. At det tar hele sju år før resten blir fullført, forklarer ordfører Åse Severinsen (H) slik:

— Det har tatt sin tid på grunn av problemer i forhold til grunneierne og ulike erstatningssaker som har fulgt med.