Ålefjærkrysset har trolig landsdelens skarpeste sving. Foto: Lars Hollerud
- 160 centimeter, sa Torbjørn Justnes, etter å ha målt veiviseren. Foto: Lars Hollerud
Det kjente landemerket ligger for tiden i hagen til Terje Suvatne på Ålefjær. Foto: Lars Hollerud
Ikke mange bygder har navnet risset i stein. Foto: Lars Hollerud
I dette krysset på Ålefjær sto veiviseren i årevis. Nå kan den komme tilbake. Foto: Lars Hollerud

Foreløpig trekker den frisk luft i hagen til Terje Suvatne på Bjelle etter mange års vanskjebne som søppel blant skrot under asfalt på Tangen i byen.

Det var derfra den ble gravd fram, da prosjektet Tangen Ytterst kom i gang.

— Målet er jo å få veiviseren tilbake i krysset der den hører hjemme, sier Torbjørn Justnes, som snakker på vegne av Tveit historielag og som håper Statens vegvesen kan bidra til siste etappe.

Uansett er det meste av jobben gjort.

— Steinen er jo sikret for ettertiden. Det er aller viktigst, sier Justnes, som selv skal ha noe av takken.

Steingalt

Det var han som tok initiativ, da denne avisen skrev at Statens Vegvesen ga BRG/Kruse, som prosjekterer området Tangen Ytterst, lov til å beholde veiviseren og bruke den til utsmykning i området.

Dette syntes Torbjørn Justnes var en steingal beslutning, og fikk resten av styret i Tveit historielag med på et ekstraordinært hastemøte.

— Det endte med at jeg kontaktet prosjektleder Ole Lassius og forklarte problemstillingen. Han hadde jo lest avisen, og skal ha stor takk for velvilje og forståelse for vår sak, fremholder Justnes.

Som også takker nevnte Terje Suvatne for å ha fraktet steinen hjem til Ålefjær med sin lastebil.

Etter å ha målt og kikket uttaler Justnes at steinen er 160 centimeter lang, 40 centimeter bred og at den kan bli som ny med enkle midler.

80 år

Ny var den første gang på 1930-tallet, da omtrent 40 sementstøpte veivisere ble spredd rundt i Vest-Agder.

Altså er den jevngammel med den fem kilometer lange veien den peker mot i nordvestlig retning.

— Den veien til Hunsfos i Vennesla kostet forresten 225.417,04 kroner da den sto ferdig i 1933, opplyser Justnes etter kildesjekk.

Han kan dessuten fortelle at den 14 kilometer lange veien til Kristiansand og den 36 kilometer lange veien til Lillesand, sett fra Ålefjær, var den gamle Sørlandske hovedvei, fra 1870 til den første Varoddbrua sto ferdig i 1956. Steinen, som enn så lenge er mer minnesmerke enn veiviser, må uansett etterfylles og pusses.

— Hvem skal gjøre den jobben?

— Den klarer vi selv. Men det ville være aldeles utmerket om Statens Vegvesen kan hjelpe oss med å sette den tilbake i krysset.